Problemer med midter omdrejninger.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Hej..
Nu er det et stykke tid siden jeg har været aktiv herinde, men nu vil jeg atter en gang stille et spørgsmål og håber på, at I kan hjælpe :D
Problemet med "burrb" var løst og den kørte fint. Men kørte jeg med bundgas i et stykke tid, det vil sige omkring 2-3 minuter med ca. 70 i timen og topomdrejninger, så satte den sig når jeg gassede ned igen. Prøvede det 2 gange og så turde jeg ikke mere ><
Så skiftede jeg her for nylig dyse fra 170 til 180. Jeg læste på en anden hjemmeside, at hvis man havde problemet med, at cylinderen varmesatte sig, så skulle man skifte til en dyse 1 nummer større.

Nu kommer det egentlig problem.
Førhen trak den utrolig godt med 170er dyse i, men siden jeg skiftede så er den nærmest død omkring midter omdrejningerne. Det er som om den skal over et bestemt antal omdrejninger, før den tager fat igen. Med igen, mener jeg, at den også trækker fint i de lave omdrejninger (Ihvertfald i første gear).
Har prøvet at rykke nålen både op og ned (Dog kun 1 tak op/ned fra standard position), uden held. Har skruet her og der, brændt min Proma udstødning af men en ukrudtsbrænder og poleret skyllekanaler.
Håber der er nogle der kan hjælpe mig :)
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af nielsfup »

Hej Michael
Hvordan ser din cylinder og ringe ud efter den har sat sig. Er alt stadig fint :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Jensmc »

Er det en original dyse? Måske en uoriginal ikke passer i størrelsen - hvem ved?
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af nielsfup »

Ja som Jens skriver kan det godt være noget med dysen. Hvis cylinderen ser fin ud så prøv med en anden dyse +10 og se hvad der sker.
Den dyse du kørte med da den satte sig må ha været en del for lille.
Der kan være meget store tollerencer på dyser en original Mikuni har +-10 så en uoriginal kan være meget størrer.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Dengang cylinderen satte sig første gang var med nye ringe og stempel, efter det så prøvede jeg at skifte stempel til et gammelt High Speed, så satte den sig igen, den her gang så det bare lidt værrer ud på stemplet. Selve cylinderen har fået nogle meget små ridser. Men kører med de bedste ringe jeg har, har 4 i alt, 2 fra den gamle cylinder og 2 fra den nye.
Karburatoren er en Mokini som jeg har lånt af Poul Erik A herinde fra. Det er en 180er dyse, som man kan købe i alle THansen butikker, som sidder i nu.
Min egen originale Mikuni er gået i stykket, eller den er ihvertfald ikke iorden. Den kan bare ikke holde tæt mere end 10 minuter af gangen. Det er sikkert lukkeventilen der er ved at være kaput eller fuld af skidt.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Henrik N »

mojn

hordan ser dit tændrør ud med hensyn til størrelse samt farven gylden brun. sort . lysgrå
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Mit tændrør, som er et NGK B8HS, ser brunt ud på elektroden med en sort ring rundt omkring, som i sikkert også kan se på billederne :)
Vedhæftede filer
DSC00644.JPG
DSC00644.JPG (127.3 KiB) Vist 12459 gange
DSC00645.JPG
DSC00645.JPG (134.11 KiB) Vist 12459 gange
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Henrik N »

men det ser da godt nok ud med tændrøret.
har du prøvet at give den lidt mere luft eller mindre.
hvad er blandingen på dit benzin i %.
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Michael samt øvrige.

Har du stadig ikke lyst til at prøve et andet sæt cylinder/stempel på enten 43 mm eller 44 mm, som jeg har til at ligge ? Begge sæt har virket fantastisk på bl.a. min 1974 og jeg husker at farten var hurtig oppe på 85 Km/t. Evt. kan du også prøve en alm. skråmodel udstødning, for den passer godt sammen med de omtalte sæt m.h.t. "modstand"

Bare et forslag...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Lige nu kører jeg med 3% olieblanding.
Joh, tænkte nemlig også selv lidt på det med udstødningen. Den jeg har på nu er jo en gammel type Proma, som er beregnet til de høje omdrejninger, så det kan jo også have noget at skulle sige.
Hvis jeg må, så vil jeg da meget gerne prøve en af dine skrå udstødninger.
Prøvede lige at skrue lidt på min luftskrue, at give den en hel omgang mere udaf syntes ikke at genere maskinen det mindste, men jeg kunne ikke rigtig mærke nogen betydelig forskel.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Nu har jeg så fået lånt en Skrå udstødning af Poul-Erik og så ser vi om det bliver bedre imorgen tidlig :D
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Med den skrå udstødning blev det ikke bedre, med den gamle type Proma kunne den køre en 70 styks, med skrå "kun" omkring 60-65.
Tror jeg vil prøve med en anden type stempel, High Speed istedet.

Ellers kan jeg ikke lige se hva det ellers skulle ? :S
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Ingen der har et bud på hvad det kan være? :)
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg skal lige høre for at være sikker... har du prøvet med en org mikuni 16 mm ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Ikke siden jeg skiftede til dyse 180.
Den er gået hen og blevet utæt ved ventilen, så har ikke lige fået den prøvet. Kopi karburatoren kørte ellers fint med 170er dyse i, der var ingen "døde" punkter. Det er kun siden jeg skiftede til 180 pga. varmesætning.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Morten - Webmaster »

ok, tja jeg ville altså prøve det, jeg har ingen tiltro til de mokini. Faktisk syntes jeg dit tændrør ser lidt mørkt ud, men det er svært... stoppede du den øjeblikkelig efter frisk kørsel og tog det ud eller har den holdt i tomgang med det ?

Mht. til din mikuni, er det så ikke bare det lidt kendte problem med skidt i svømmerhuset så svømmeren kiler sig fast så den ikke lukker og dermed flyder over ? du kan evt tage svømmer og bundkar og slibe dem let med meget fint smergellære for at tage urenheder / støbegrater.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Har tjekket mit svømmerhus efter, den har også været renset og slebet med noget smegellærred. Men synderen er lukkeventilen.

Prøvede lige her for en times tid siden at skille ventilen fra hinanden. Jeg kunne næsten ikke engang får selve spidsen inde i ventilen ud. Blev nød til at bruge en tang, hele ventilen var fyldt med skidt, så nu har jeg renset det hele og vil prøve den igen her i den nærmeste fremtid.

Tændrørs billedet er ikke taget lige efter den har været igang. Men har flere gang prøvet det med, at køre og så slukke den, for så at se efter hvordan det ser ud.
De gange jeg har gjort det, så var der ingen forskel fra den på billedet. Ihvertfald ikke noget jeg kunne se. De steder hvor jeg slukkede den med halv gas, var på vej op af bakke, så den skulle altså arbejde.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Michael A »

Forresten, dengang jeg skulle svare dig lige umildbart efter du havde skrevet, Morten B, så kom der en fejl på siden, som om serveren lige havde været nede?

Kan være det bare er mig der har set den..
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Der er problemer hos webhotellet, derfor er vores database nede af og til...de lover at det snart er løst.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Problemer med midter omdrejninger.

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten B.
Så forstår jeg bedre: I nat blev jeg smit af forum, da jeg ville over til et andet emne, og kunne der efter ikke komme ind igen. Jeg var ved at trog, at der var noget galt med min computer, :lol: men så prøvede jeg at komme ind på nogen andre sider, og det gik uden problemer. :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"