Side 1 af 1

"Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 21:53
af Thoms
Har søgt og ikke lige fundet et svar som entydigt giver mig hjælp til et lille problem. Jeg har en motor (drejeventil) på en maskine som ellers bare går som en mis, men efter jeg har kørt og lader den stå i tomgang, så dør den og kan ikke startes før den har stået i et stykke tid. Drukner den mon sig selv, eller??

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:04
af Poul-Erik A.
Hej Thoms.

Jeg har prøvet det samme med en drejeventilsmotor i sommers og den kunne endda delvis druknes ved at holde for rødt lys. Tilfældigvis havde jeg langt om længe lukket op til svinghjulet og da jeg drejede på det, kunne jeg høre utætheder ved simmerringen indenfor. Det hjalp efter udskiftning af denne, selvom jeg i teorien mente, at det burde have modsatte virkning p.g.a. falsk luft og derfor høj tomgang - men nej... Giver det mening ?

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:15
af Thoms
Poul-Erik A. skrev:Hej Thoms.

Jeg har prøvet det samme med en drejeventilsmotor i sommers og den kunne endda delvis druknes ved at holde for rødt lys. Tilfældigvis havde jeg langt om længe lukket op til svinghjulet og da jeg drejede på det, kunne jeg høre utætheder ved simmerringen indenfor. Det hjalp efter udskiftning af denne, selvom jeg i teorien mente, at det burde have modsatte virkning p.g.a. falsk luft og derfor høj tomgang - men nej... Giver det mening ?
Hej Poul Erik,
Faktisk er den svær at justere i tomgang når den er "halv varm" og jeg bemærkede i dag at pakdåserne ved trykpinden og kædehjulet er utætte, så der kan jo være noget om det...Tak. Har du så også et svar på hvorfor den glider i koblingen når den er kold, men ikke når den er varm? :roll:

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:26
af Poul-Erik A.
Øh nej, med mindre at sneglen ikke smutter ordentlig tilbage evt. grundet slidtage eller manglende fedt ?

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:32
af Thoms
Poul-Erik A. skrev:Øh nej, med mindre at sneglen ikke smutter ordentlig tilbage evt. grundet slidtage eller manglende fedt ?
Vil lige give sneglen et check i morgen. Den er badet i fedt, men koblingen går meget "løst" i grebet og slet ikke fast som på de andre jeg har.

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:35
af Tottenham
Thoms skrev:
Poul-Erik A. skrev:Øh nej, med mindre at sneglen ikke smutter ordentlig tilbage evt. grundet slidtage eller manglende fedt ?
Vil lige give sneglen et check i morgen. Den er badet i fedt, men koblingen går meget "løst" i grebet og slet ikke fast som på de andre jeg har.
Er fjederen ikke løs eller hoppet af ???
Og jeg bruger Molicote 111 til at smøre sneglen med. Har fået at vide det er det bedste til alu/plastic/Nylon
Købte det iøvrigt til Herning messen

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:36
af Poul-Erik A.
Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund... :(n)

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:42
af Tottenham
Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund... :(n)
Tror sgu Thoms er gået til de evige Gran prix marker :shutup

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:49
af Thoms
Tottenham skrev:
Tottenham skrev:
Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund... :(n)
Tror sgu Thoms er gået til de evige Gran prix marker :shutup
Næh nu er han sgu der igen :shutup
Hun ser sgu godt ud hende fra Ukraine :teeth2
Som sagt vil jeg lige checke snegl i morgen og evt. prøve at sætte igang i 1. gear uden skjoldet på.

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:51
af Tottenham
Thoms skrev:
Tottenham skrev:
Tottenham skrev:
Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund... :(n)
Tror sgu Thoms er gået til de evige Gran prix marker :shutup
Næh nu er han sgu der igen :shutup
Hun ser sgu godt ud hende fra Ukraine :teeth2
Som sagt vil jeg lige checke snegl i morgen og evt. prøve at sætte igang i 1. gear uden skjoldet på.
Husk nu den forba----- lille kugle, som altid ligger på gulvet når man er færdig :what2

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:52
af Thoms
Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund... :(n)
Jo, men det der undrer mig et at den glider helt vildt når den er kold og kan uden problemer køre på baghjul (hvis jeg da ville det) når den er varm. Mon det så er fjedrenes skyld?

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 22:55
af Tottenham
Thoms skrev:
Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund... :(n)
Jo, men det der undrer mig et at den glider helt vildt når den er kold og kan uden problemer køre på baghjul (hvis jeg da ville det) når den er varm. Mon det så er fjedrenes skyld?
arhhhhnejjjjj ! Skal nok lige efterses i det hele . Men tror der er et eller andet der udvider sig via varme !!

Re: "Dør" når den er varm..

: lør 14. maj 2011 23:06
af kreidlerhansen
Det kan også være så simpelt som olien, der først bliver fortrængt eller slynget ordentligt væk, når motoren er varm - selvfølgelig under den forudsætning, at alt mekanisk er i orden. Det har jeg oplevet på min Kreidler - tendensen forsvandt efter et olieskift til foreskrevne SAE80 mineralolie fra en delsyntetisk 80/90'er. Jeg kunne hjemme alt om både 4. og 5. gear de første 10min's kørsel.

Re: "Dør" når den er varm..

: tors 19. maj 2011 22:16
af FS1originalen
Det er vel ikke noget så elementært som luftskruen der står forkert?

Prøv evt. at checke hvordan den står... 1,5 omgang ude fra bundstilling plejer at virke som udgangspunkt!
Men ellers er den simmerring Poul Erik nævner tit et godt bud på dårlig tomgang - den sidder "lunt og godt" inde på krumtapakslen og får kun den smøring der er i benzinen og som kan finde vej gennem lejet! Den bliver simpelthen sprød og slidt før alle andre simmerringe i motoren. Den kan skiftes når tændingen er afmonteret, men uden at adskille motorblokken.

Erik

Re: "Dør" når den er varm..

: tors 19. maj 2011 22:17
af FS1originalen
Øhhhh. Forsvandt dit spørgsmål mens jeg skrev :whew

Erik

Re: "Dør" når den er varm..

: tors 19. maj 2011 22:28
af Thoms
Ja, beklager! Jeg ville rette et par slåfejl, men kom til at slette helt :oops:
Nå, men jeg skrev at koblingen er klaret med en justering af sneglen. Der er dog fortsat problemer med tomgang når den er varm. Når den dør skal den som sagt stå et stykke tid før den kan igen. Og når den er kold springer den igang ved første kick, men dør med det samme og skal så løbes igang.

Jeg checker luftskrue i morgen og har i forvejen mistanke om at simmeringe skal skiftes.