Side 1 af 2

SCO Electric "New generation"

: fre 27. maj 2011 14:06
af Poul-Erik A.
Jeg har forsøgt at afhjælpe en moden dames problem med en el-cykel, der havde periodiske svigt af elmotoren på 250 vatt. Første gang var nem, for under de 2 tunge batteripakker var en løs forbindelse og efter opfriskning af dette, kørte den bare igen.
Men efter et års tid kom problemet igen - og denne gang er det ikke bare en løs forbindelse. Men tanken var så at købe 2 nye 12 volt 10 amp/h. batterier til den ene pakke og derved afsløre om det kunne afhjælpe - men nej, det er faktisk blevet værre endnu...
Derfor er tanken om andre ved noget om denne 6-8 år gamle Bilka cykel (evt. diagrammer) for jeg tror ikke fabrikken i Odense eksisterer længere ?
Juni 2011.jpg
Juni 2011.jpg (48.06 KiB) Vist 11637 gange

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 16:49
af FS1originalen
Jeg kan desværre kun hjælpe dig med at bekræfte at det gode danske kvalitetsnavn SCO er blevet opkøbt af Dansk Supermarked som så får cykler med det hæderkronede navn produceret af kinøjserne :crying

Erik

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 17:44
af strynboen
ja sco er ikke sco..men misbrug af et hæderkronet navn..det er ussel kina kvalitet de sælger..der er mange af de tidelige el cykler/knallerter som ikke duede ret længe..vi får tit fortvivlede folk ind...plejer at anbefale at de åbner batteri pack"en...måler batterierne..og køber erstatninger i rs parts..de koster en brøkdel af prisen forhandlerne tager..
en cykel handler fortalte kunden...at han skulle skynde sig at flytte stikket til batteriet,,når han skiftede fra lader til motor stikket...hvis han var for længe om det ...løb strømmen ud
tak for kaffe...at en forhandler fylder en 80 årig kunde med det løgn...ogh det var ikke taivansen..men den lokale cykelsmed i rudkøbing...jeg handler der ikke af samme grund

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 19:13
af Poul-Erik A.
Jeg takker foreløbig for svarene. :(y)
Ja, damen har såmænd været ved samtlige cykelforretninger i byen og de afviser alle venligt cyklen, da de ikke har - eller kan skaffe - dele til den. De nye batterier jeg skaffede til den var fra Dalumweb på Sjælland (255,-/stk), da deres fysiske størrelse skal passe til kassen, men jeg har tænkt mig at brække dens styreboks op, for at undersøge om det evt. er genanskaffelige komponenter. Boksen styres af en magnet-optokobler ved forreste tandhjul og herefter omdannes 24 volt DC åbenbart til 3 faset AC til den stillestående rotor med kortslutningsstator i navet. :?

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 19:16
af Jensmc
Kan sælgeren ikke hjælpe? Det ville da kun være rimeligt.

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 19:19
af Morten - Webmaster
Jensmc skrev:Kan sælgeren ikke hjælpe? Det ville da kun være rimeligt.
Eller endnu bedre... sælg hende en knallert...

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 19:54
af Poul-Erik A.
Jensmc skrev:Kan sælgeren ikke hjælpe? Det ville da kun være rimeligt.
Sælgeren er privatperson og cyklen har fungeret fint i nogle år, såe...

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:01
af strynboen
hvad med forhandleren bilka..dansk supermarked...mæersk ham selv..de plejer at have service ved extern tilknyttet værksted..som de henviser til

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:13
af Poul-Erik A.
Jeg har faktisk tænkt på at spørge i Bilka, men der kommer vi ikke så tit (heldigvis), men det kan jo blive en målsætning til næste besøg. :idea:

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:14
af Jensmc
Det er jo lige det, jeg har foreslået, Lars.
Men måske jeg ikke udtrykte mig tydeligt nok.

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:28
af Poul-Erik A.
Jensmc skrev:Det er jo lige det, jeg har foreslået, Lars.
Men måske jeg ikke udtrykte mig tydeligt nok.
Nå ja, jeg kunne måske lige have nævnt, at cyklen var købt af privat, der informerede om det oprindelige køb i Bilka. :?

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:31
af Jensmc
Apropos el-cykler/knallerter. Er der nogen, der har noget om el-scooteren Mayco? Den er bygget i Glamsbjerg på Fyn. Har en helt ny stående, men printkortene ser noget trætte ud p.g.a. alderen. Den er fra ca, 1985.

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:46
af strynboen
hnmm har haft en solo electra i 1982..der var ingen elektronik..kun et voltmeter..den kørte også a h til..permanent mageneterne gik løse i motoren..når den blev varm..senere købte jeg en ellert..men den var skræmmende..med brint dampe i kabinen..blandet med gnister fra motoren..solgte den nysynet for 5000..
ja,,, jens skar bare dit svar ud i svært bølgepap..
hvad med de nye el scotere ,,er de bedre..de må da snart have lært det..der køre da mange senior dytter rundt..de virker da fint..lidt langsomt ude i trafikken..men rigeligt hurtigt nede ved kummefryserene i brugsen..hvor de gamle senile tosser ræser rundt..og forsøger at vælte os...måske skulle færdels politiet have fart razziaer inden døre i føtex

Re: SCO Electric Classis

: fre 27. maj 2011 20:53
af Jensmc
Har du noget over Ellerten? Det skulle være samme motor.

Re: SCO Electric Classis

: lør 28. maj 2011 09:17
af strynboen
jeg har faktisk en ellert motor liggende på elektro..den er den "blå" type..de første kom med en amerikansk permament....kan sgu ikke stave... magenet type,, de senere kom meds en thrige motor"rød" type....med feldt viklinger shunt koblet..den brugte self mere strøm da den skal bruge strøm til at danne magenet feldter..men til gengæld kan man svække feldtet så den køre hurtigere...
de 2 motore er vidt forskelige..så du må lige tjekke hvad den har..men det er store motore..tror ikke at en knallert køre med dem..
prøv at tjekke ellert siden..hvis den findes mere..jeg husker ikke navnet... :whew

Re: SCO Electric Classis

: lør 28. maj 2011 10:25
af Dewil
Angående Ellerten, har der for nyligt været et program på TV2 Østjylland omkring køretøjet, bla. med interviev af en entutiast Keld Sølvsten fra Bjerringbro. Er helt sikker på at den herre vil være behjælpelig med meteriale til Ellerten... :D
http://www.tv2oj.dk/artikel/59493:Oestj ... ej-tilbage

Re: SCO Electric Classis

: lør 28. maj 2011 10:38
af strynboen
jeg synede min ellert 2 gange...da der gik lidt for længe med at sælge den..synsfolkene var helt pjattede med at prøvekøre den...den ene havde aldrig synet en før..der var bare alt for meget elektronik..som sad på store åbne printplader..let modtagelige for fugt...fordelen var at det var lettere at reparere på..da alt var store standart komponenter..,,,men den var ikke behagelig at køre i...bare at komme ud og ind i kabinen ,,var svært...den var nok et fejlskud,,inspireret af messersmidt kabine scoteren..men den åbnede cookpittet til siden..men kun med indstigning fra venstre..ellerten var jo til at komme ind fra begge sider'

Re: SCO Electric "New generation"

: man 13. jun 2011 17:03
af Poul-Erik A.
Jeg har mistanke til censoren, der er styret af 2*12 små magneter og når jeg ohm'er den igennem fra minis-ledningen får jeg flg.:
gul 35 ohm (måske ligesom pick up spolen på bl.a. Sting ?)
hvid 10 kohm
rød 1,1 kohm
blå 47 kohm
sort 0 ohm
sort 0 ohm
og hvis jeg ohm'er fra plus-ledningen (orange) kan jeg ikke måle gennemgang til nogen af de ovennævnte ledninger - kan det være rigtigt ?

Re: SCO Electric "New generation"

: man 13. jun 2011 18:13
af strynboen
lyder mærkeligt med så mange ledninger..en trigger..omdrejnings alarm behøver jo ikke mere end 2..som i en vaskemaskine..med variabel omdrejninger..men den har jo igså bare en magenet som taster i enderne..nok mere som et analog volt signal..og ikke impuls pr omd..men hvad måler den..og er der pedal føler..så den kun køre når der drejes i pedalerne..det er vist et lov krav

Re: SCO Electric "New generation"

: man 13. jun 2011 18:34
af Poul-Erik A.
Ja, de 24 magneter sidder på en rund plade nittet på forreste tandhjul og på størrelse med det. Jeg glemte at nævne, at samtlige ledninger er delt op i 3 stik, hvoraf de ene ikke er i brug. Et andet at stikkene bringer 24 volt ned til censoren og så går der 3 ledninger (hvid + sort + gul) i sidste stik tilbage til box'en under bagagebæreren, der omdanner 24 volt DC til 3 faset AC til navmotoren.
Håndbremsen har desuden et lille sluttekontakt, der sikker afbryder strømmen til motoren. :idea: