Er der en elektromekaniker tilstede ?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Kai »

Så har jeg nemlig et godt spg :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg er ikke udlært, men prøv at spørge...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg er nødt til at erkende at jeg er udlært elektomekaniker tilbage i 1984 og har stadig megen glæde af uddannelsen - ikke mindst med denne lidenskab...
Som Morten spørger, hvad drejer det sig om ? Ohms lov ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Kai »

Det drejer sig om et nødstrømsanlæg 7.5KW 3faset 380V.
Generatordelen er en 3faset asynkronmotor med kortslutningsrotor
den er koblet i stjerne.

I klemkassen på motoren er der følgende forbindelser:

1--2--3
4--5--6
Kl 2 er Nul, 4-5-6 er faserne.
Mellem hver fase ligger der en 450Vac 70uf driftskondensator.

Jeg har haft den skilt ad for at sætte en ny eltavle/kasse på den
da den gamle var rustet/bulet/grim og voltmeteret virkede ikke.
Jeg har jo så haft kablet afmonteret på generatoren, og efter jeg har samlet det hele
igen, bliver den ret lun, selv uden belastning på :?

Målt med multimeter er der 223V på hver fase, og den kan også uden problemer
tænde en 2000W halogenlampe på hver fase, så strøm laver den jo godtnok..

Jeg kan bare ikke finde ud af hvorfor den varmer når der ikke er belastning på ?
Kan det være en død kondensator ? (eller flere der er halvdøde)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Kai og tak for spørgsmålet.
Det var en større mundfuld, men lad os dele det op i flere "etaper" . Umiddelbar jeg jeg ikke hvorfor den varmer (uden belastning) men gjorde den ikke også før renovering ?

Det er nyt for mig, at der sidder driftkondensatorer på den, men et bud kunne være for at "rette op" på Cos Fi (her mangler jeg de rigtige tegn på tastaturet) som er forholdet mellem KW og KVA (kunne typisk være 0,8)
Du skriver 7,5 KW - mener du ikke KVA ?

Hvor gammel er maskinen ? Jeg har nemlig også en dieselgenerator stående på 7,5 KVA fra ca. 1975 Unilec (france), der skal bruges til Field Day (amatørradio) 6-7 sept. men den har ingen kond. mont. og er til gængæld "børsteløs" (ingen kul).

Disse kondensatorer er jo kapasitive belastninger i sig selv og kan ikke aflæses på et wattmeter (trods evt. stort forbrug) men derimod kan du forsøge at måle deres forbrug med et tangamperemeter.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Kai »

Hej Poul-Erik

Det er godtnok et par år eller flere siden den sidst sådan for alvor
var i brug, da trak den hele huset en lang vinteraften,
da skabet ude ved vejen brændte ned. Den blev da smålunken men ikke
noget særligt. Den plejer heller ikke at varme selvom den står ubelastet
et stykke tid.

KVA vs KW er jeg ikke helt inde i.. jeg ved bare den kan trække 7500W
(eller 10A på 220V udtaget. automatsikringen slår ud hvis man bruger mere)

Jeg ved ikke helt hvorfor kondensatorerne er der, og hvad de reelt gør.
Men svjv så hjælper de med til at "starte" generatoren op.
Rotoren indeholder en smule rest magnetisme, og når man drejer den rundt så
laver den en lillebitte smule strøm i viklingerne, kondensatorerne bygger så spændingen
op ved at forskyde feltet, og inducere spænding i rotoren.
(næsten alle 3fasede motorer kan lave strøm på denne måde)

Kan jeg måle kondensatorene ud på en eller anden snedig måde ?
(
Hvor gammel den er ved jeg ikke, men den er vel fra 1980 eller deromkring.

Den du har er vel med 2 (4) polet anker i, og med formagnetiserings vikling ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af strynboen »

en kortslutnings rotor skal have"stødet" for at komme i gang,der er ingen rest magenisme at starte på,,,elller ikke ret meget,,den er jo bare en asynkro motor,,,det er samme type at vindmøller bruger,
prøv at pille kondensatorene af,,og lad dem op enkeltvis,,,vent en halv time og prøv at kortslutte dem,,så er de nok ok,,hvis de kan give et godt knald..på langelands elektro har vi flere gange viklet statore til denne type.du kan muligvis køre den som 3 faset motor for test
grunden til at den varmer er nok at den mangler en fase,,lige som hvis den køre som motor
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Kai »

Strynboen:

lade dem op direkte fra 230VAC ? eller med en modstand i serie ?

Nu skriver du i har viklet dem selv, er det samme type stator som i enhver anden
asynkron motor ? eller er der noget specielt ved den når den kører som generator ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen, jeg var lige fraværende.
Jeg overså en vigtig info. : "Asynkron generator" som er en elmotor, så derfor sidder kond. til at selv-magnetisere statoren, men i en mølle er der jo elnettet til at "holde" den og når den så bliver trukket over dens omdr. på evt. 3000 rpm, så vil den producere strøm i stedet for at bruge strøm.
Men hvordan styres den egentlig ?

Min er en 2 polet til 3000 rpm og med elektronisk styring, der igen er forbundet til en spolekrans, der overfører magnetiseringen til en lille trefaset rotor, hvor den trefasede spænding bliver ensrettet med 6 dioder til en større rotorvikling, der igen magnetiserer i den store trefasede statorvikling, der leverer den færdige strøm.

P.S. Kan det passe, at de 3 kondensatorer er trekant-forbundne ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af strynboen »

du må lige se hvor mange volt de kan tåle,,men vil tro at du bare kan give dem 230 v vekselstrøm direkte..
tror nok at statoren muligvis er optimeret til generator,men hvad forskellen er,måske lavere modstand i spolerne,,eller polantallet
ved det ikke,ved bare at den arbejder i et snævert omdrejnings område ,da den staller,ved for høje omd.og hvis den sidder i en mølle
kan den køre løbsk,da generatoren ikke bremser,når den tripper.
hej poul,,tror at den er selv regulerene,til en vis grense.større forbrug kraftigere induktion...men jeg er bare maskinarbejder,og ikke inde i teorierne,så jeg kan godt have misforstået noget af teorien,,
nogle gange fungere tingene bare,uden jeg helt når at forstå det..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det kniber også mig at huske teorierne, men jeg får lige ideen til at sætte et foto af den ind på Forum i morgen...

TLFØJELSE : Jeg har taget billeder af maskinen under "mine øvrige motoriske sager".

Men Kai, er din generator evt. hjemmelavet og hvilken motor trækker den ? Jeg vidste nemlig ikke, at denne asynkrone type er lavet til "alm." brug fremfor møller... og jeg forstår stadig ikke hvordan den kan reguleres ?

Men et bud på vameudviklingen kunne være - som også Lars foreslår - en defekt kondensator, men så ville jeg tro, at det resulterer i ujævn spænding mellem stjernepunkt og fase ?

Jeg mindes derimod engang jeg var med til at skifte en generator/motor i en mølle omkring Nyk.F. (hvor vi gik på Teknisk Skole) og der spurgte en dreng os om vi vidste hvad der skete, hvis man falder ned fra en vindmølle og lander på føddene ? ......Neej.... Så bliver man platfodet......
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Kai »

Den er trukket af en 12hk briggs&stratton, generatoren/motoren er boltet direkte på.
Eneste regulering på den er motoromdrejninger, så spændingen svinger lidt afhængig af belastningen / hvor meget man kobler ind på en gang.

Hvis den står med fuld load på og man slukker det hele på EN gang, så stiger den kortvarigt til 230-240V inden regulatoren på motoren falder igen til 3000 omdr.
Jeg vil tro den oprindeligt er bygget til entrepenør brug ?

Jeg har iøvrigt en mindre generator af samme slags, den er på 4500W 3faset og drevet af en 8hk briggs, ellers er opbygning og princippet nøjagtig det samme.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Oplysningen om regulering via RPM begynder nu at give mening for mig, men så må den jo samtidig svinge op/ned i frekvens (Hz), for en 2 polet skal køre med 3000 RPM for at levere 50 Hz og 4 polet 1500 RPM...

Entreprenørbrug ? Meget sansynlig, da det er "grove" og ikke følsomme ting den så forsyner, for det vil ikke være godt til f.eks. elektronik og når min bruges til Field Day, er fabriksreguleringen ikke god nok - men derimod bruger vi en alm. stabiliseret strømforsyning (stillet på ca. 15 volt) til at føde den med. Kun det kan holde belysningen i ro natten igennem....

Måling af kondensator : Evt. en gammeldags megger eller ved at måle spændingen (i drift) mellem stjerne og hver fase...

Har jeg ret i, at kond. er trekant-forbundne ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Kai »

Poul-Erik A. skrev: Har jeg ret i, at kond. er trekant-forbundne ?
Jep det er ganske rigtigt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ok, for jeg mener at huske om et eksperiment først i 80érne med elmotor sammen med 3 trekantforbundne kond. og vi havde en alm. 40 watt pære som last og for at vise om der kom strøm - men der skete det at pæren sprang p.g.a. overspænding. Men vi blev da klar over muligheden og det er åbenbart blevet udviklet sidenhen.
Er du kommet tættere på en forklaring om varmeudviklingen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af strynboen »

har snakket med værkføren om at prøve en opstilling,hvor vi lader en jævnstrøms motor(regullerbat omd) trække en asynkro motor
så kan vi expermitere med div kondensatore,,70`uf er nok passende pr fase,så kan vi koble en ekstra motor på,og se om den kan bringes til at køre...vi har bare ikke tid til experimentet lige nu.
men hvis i har et diagram,, eller ide kan vi spare meget tid(og strøm)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Diagram : Hvis du blot sørger for, at de 3 kondensatorer bliver trekantforbundne og derefter på motorens U V W og i forvejen er Z X Y kortsluttede med laskeplader (stjernepunktet)

Kai´s motor er nok en 10 HK (7,5 KW), der harmonerer med 70 micro. kond.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af strynboen »

vi har nogle på 35,de er nok store nok til 4 kw
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, det kunne et eksperiment jo vise... men jeg sidder lige og funderer over det omtalte anker (Bosch 400 watt type 0 601 327 003): Kunne det tænkes, at være på lager i Langeland ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Er der en elektromekaniker tilstede ?

Indlæg af strynboen »

er det den gamle type bosch medvippekontakt på siden, sådan en laveffekt stor model,,eller er den en af de små vi har en del "gamle"liggende på lager,,har du diameter på ankeretog længden
det er det vi søger på lageret efter,,jeg prøver at kikke i morgen
ellers kan jeg få dit gamle anker renoveret til speciel pris,,ellers er det nok for dyrt.
Senest rettet af strynboen man 11. aug 2008 16:52, rettet i alt 3 gange.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"