Dumt spørgsmål om EL

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Dumt spørgsmål om EL

Indlæg af Allan M »

Da jeg nu har set, at vi har virkelige eksperter udi el til stede her i forummet :D , så har jeg et par begynderspørgsmål:

1) Hvilken nytte gør ensretteren/ er den egentlig nødvendig, hvis der ikke er monteret blinklys?

2) Hvor "ømfindlig" er knallerten overfor tændspolen (den i stel) og dens evt kvalitet - jeg tænker på om jeg skal udskifte den (nye) t-hansen tændspole, som sidder/sad på. Tjener det noget reelt formål at gøre det?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Allan.
Ensretteren : Ligesom en vej med ensretning, må der kun køre trafik i den ene retning.
Ensretteren(kaldes også diode) er forbundet mellem lyssplole og batteri og da det er vekselstrøm der genereres i spolen, så er det kun de positive strømme der kan passere ensretteren og derved kan batteriet (som regel)holdes opladt.
Blinklyset er kun een af forbrugerne foruden frigearslampe, horn og stoplys.

Tændspolen : Jeg tror man må sige, at enten virker den eller ikke, så det kan nok ikke betale sig at bekymre sig om den. Jeg har aldrig haft problemer med dem...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Indlæg af Allan M »

Mange tak for svaret!
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"