Fejl på ledningsnettet...
-
- Junior knallert
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
- Kontakt:
Fejl på ledningsnettet...
Jeg har monteret nyt ledningsnet på min Fs1 76´og fulgt Fups fine vejledning til punkt og prikke. Der er flere problemer:
Batteriet lades fint når tændingslåsen står på trin 1.
Batteriet aflades / lades ikke når tændingslåsen står i trin 2 (lyset tændes men er svagt)
Hornet virker ikke kontinuerligt. Det giver et svagt piv fra sig når der trykkes på kontakten.
Inden batteriet blev monteret var lyset af samme styrke (svagt) mens hornet gav en kontinuerlig lyd svarende til en syg and, dog afstemt af motorens omdrejninger.
Jeg har af lokale patrioter ladet mig fortælle at det er ensretteren der ikke virker, men er ikke overbevist om svaret...
Gode bud ???
/ Thomas.
Batteriet lades fint når tændingslåsen står på trin 1.
Batteriet aflades / lades ikke når tændingslåsen står i trin 2 (lyset tændes men er svagt)
Hornet virker ikke kontinuerligt. Det giver et svagt piv fra sig når der trykkes på kontakten.
Inden batteriet blev monteret var lyset af samme styrke (svagt) mens hornet gav en kontinuerlig lyd svarende til en syg and, dog afstemt af motorens omdrejninger.
Jeg har af lokale patrioter ladet mig fortælle at det er ensretteren der ikke virker, men er ikke overbevist om svaret...
Gode bud ???
/ Thomas.
Re: Fejl på ledningsnettet...
Havde du ladet batteriet helt op inden montering? En FS1 kan ikke selv lade batteriet op. Med lys på lader den dårligt nok til at holde strøm på batteriet.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
- Kontakt:
Re: Fejl på ledningsnettet...
Ja - batteriet købt til lejligheden og ladet op hele natten inden montering...
/ Thomas
/ Thomas
Re: Fejl på ledningsnettet...
Hej Thomas.
Jeg følger lige med i denne tråd, da jeg faktisk har samme problem, og jeg har skiftet ensretter, endda til en af de originale, kombineret med et nyt og nyopladet 4,5 ampære gel-batteri, uden nogen ændring.
Hilsen Kim.
Jeg følger lige med i denne tråd, da jeg faktisk har samme problem, og jeg har skiftet ensretter, endda til en af de originale, kombineret med et nyt og nyopladet 4,5 ampære gel-batteri, uden nogen ændring.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
- Kontakt:
Re: Fejl på ledningsnettet...
Så har jeg da i det mindste en lidelsesfælle, om ikke andet Så må det jo være et forholdsvis kendt problem...
Mon ikke der sidder en herinde med en god løsning ?!?
/Thomas
Mon ikke der sidder en herinde med en god løsning ?!?
/Thomas
Re: Fejl på ledningsnettet...
Er tilbøjelig til at tro der enten er en fejl i tændingslåsen, eller den grønne og gule ledning på lysspolen er wiret forkert (eller spolen er defekt)
Når alting ellers er i orden kan den sagtens lade batteriet op selv.
Angående hornet: Når batteriet ikke er tilsluttet, får det strøm gennem ensretteren og lyder netop som en "syg and" fordi det kun er gennem 1 diode. Sagt på en anden måde er det pulserende jævnstrøm der kommer ud af den, og hornet kan næsten altid sige "noget"
Det du gør er at lade batteriet helt op og lade det stå 20min så det er faldet til normal hvilespænding. Sætte det til knallerten igen (pil evt multistikket af ned til motoren hvis du har mistanke om at ensretteren er defekt, ellers løber der 6V direkte ned i lysspolen og dræner batteriet) tryk på hornkontakten og justér på den lille 3mm skrue bagpå hornet til det siger højt og klart DYT ! så virker det også når du kører med lyset tændt bagefter.
Når alting ellers er i orden kan den sagtens lade batteriet op selv.
Angående hornet: Når batteriet ikke er tilsluttet, får det strøm gennem ensretteren og lyder netop som en "syg and" fordi det kun er gennem 1 diode. Sagt på en anden måde er det pulserende jævnstrøm der kommer ud af den, og hornet kan næsten altid sige "noget"
Det du gør er at lade batteriet helt op og lade det stå 20min så det er faldet til normal hvilespænding. Sætte det til knallerten igen (pil evt multistikket af ned til motoren hvis du har mistanke om at ensretteren er defekt, ellers løber der 6V direkte ned i lysspolen og dræner batteriet) tryk på hornkontakten og justér på den lille 3mm skrue bagpå hornet til det siger højt og klart DYT ! så virker det også når du kører med lyset tændt bagefter.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Fejl på ledningsnettet...
Jeg er helt enig med Kai's teori og ville foretrække at anskaffe en gennemgangsmåler/multimeter til bl.a. test af dioden/ensretteren.
M.h.t. lyssspolen har jeg prøvet at købe en gl. model ankerplade komplet, men sælger gjorde godt nok opmærksom på, at lysspolen var synligt skadet. Men lyset var også markant svagere og det viste sig, at der også var overgang til stel på inderste lag tråd. Da det blev rettet, var lyset normel igen.
M.h.t. lyssspolen har jeg prøvet at købe en gl. model ankerplade komplet, men sælger gjorde godt nok opmærksom på, at lysspolen var synligt skadet. Men lyset var også markant svagere og det viste sig, at der også var overgang til stel på inderste lag tråd. Da det blev rettet, var lyset normel igen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Fejl på ledningsnettet...
kontroller lige at det ikke er bremselys tråden der lyser i baglygten.
lysspolen kan ikke drive 20W +15W +5W
jeg har set ca samme problem hvor det var det der var galt
det er nemt at se forskel på de 2 tråde i baglygtepæren, når altså man lige tager det røde lygte glas af
lysspolen kan ikke drive 20W +15W +5W
jeg har set ca samme problem hvor det var det der var galt
det er nemt at se forskel på de 2 tråde i baglygtepæren, når altså man lige tager det røde lygte glas af
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
-
- Junior knallert
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
- Kontakt:
Re: Fejl på ledningsnettet...
Tak for jeres svar. Jeg prøver det I skriver. ..
-
- Junior knallert
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
- Kontakt:
Re: Fejl på ledningsnettet...
Så fik jeg endelig snøvlet mig sammen til at løse problemet.
Det viste sig at jeg HAVDE monteret baglygten således, at det var bremselyset der var aktivt, og da det blev rettet til hjalp det gevaldigt på lysstyrken foran.
Hornet kunne justeres til så det "næsten" lyder normalt på den lille trykskrue bagpå hornet....
OG den lader med lys på. Det var simpelthen bremselyset der snød mig!!!
Tusind tak for de mange svar!!!
Mvh.
Thomas Østrup
Det viste sig at jeg HAVDE monteret baglygten således, at det var bremselyset der var aktivt, og da det blev rettet til hjalp det gevaldigt på lysstyrken foran.
Hornet kunne justeres til så det "næsten" lyder normalt på den lille trykskrue bagpå hornet....
OG den lader med lys på. Det var simpelthen bremselyset der snød mig!!!
Tusind tak for de mange svar!!!
Mvh.
Thomas Østrup
Re: Fejl på ledningsnettet...
Hej Thomas.
Dejligt at problemet er løst. Jeg må hellere få tjekket, om jeg har samme problem.
Hilsen Kim.
Dejligt at problemet er løst. Jeg må hellere få tjekket, om jeg har samme problem.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.