Kompressions test
Kompressions test
Hejsa..
hvordan tester man korrekt kompression på en E50 maxi P motor, jeg tænker bare skal indsugning og udstødsødnings porten ikke blokeres for at måle om blokken skulle være utæt ved feks. Krumtaphuset ?
Håber at høre fra Jer
Givskov
hvordan tester man korrekt kompression på en E50 maxi P motor, jeg tænker bare skal indsugning og udstødsødnings porten ikke blokeres for at måle om blokken skulle være utæt ved feks. Krumtaphuset ?
Håber at høre fra Jer
Givskov
Re: Kompressions test
Nej
Kompressionstest foretages ved at skrue tændrøret ud, og skrue en kompressionsmåler i, give fuld gas og trampe 8-10gange i kickstarteren og aflæse kompressionstrykket.
Det andet er en lækagetest hvor man lukker udstødningsporten/studs og sætter en passende studs på indsugningen og sætter tryk på krumtaphus/cylinderen, 0.3- 0.5bar(max) og lader den stå 10min og ser om den holder trykket.
Gør den ikke er der en utæthed et sted, det kan være simmeringe eller pakninger, eller mellem motorblokke der er limet med pakningslim.
Kompressionstest foretages ved at skrue tændrøret ud, og skrue en kompressionsmåler i, give fuld gas og trampe 8-10gange i kickstarteren og aflæse kompressionstrykket.
Det andet er en lækagetest hvor man lukker udstødningsporten/studs og sætter en passende studs på indsugningen og sætter tryk på krumtaphus/cylinderen, 0.3- 0.5bar(max) og lader den stå 10min og ser om den holder trykket.
Gør den ikke er der en utæthed et sted, det kan være simmeringe eller pakninger, eller mellem motorblokke der er limet med pakningslim.
Senest rettet af Kai ons 27. jul 2022 22:32, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Kompressions test
Spørger fordi jeg har har renoveret motor fuldstændig, dvs. Nye lejer, simmerringe, ny krumtap ny cylinder, topstykke og stempel og selvfølgelig nye pakkinger over alt, og alt er selvfølgelig krydsspændt som det skal, alt er fuldstændig standart. motor starter i første hug og spinner så fint oppe på fod men trækker SÅ dårligt.. har lånt en kompressions tester men får den max op på 5-6 bar, har også prøvet at skifte stempel og ringe selvom jeg vidste det var det rigtige sæt, det ændrede bare intet .. hva faen kan det være ??? .. har haft mistanke til blokken da jeg første gang fik den samlet var det med en forkert type flydende pakning som ikke var bensin resistens, så den lukkede ikke tæt men nu er den lukket med cyril T2 så håber og tror blokken og ikke mindst krumtap huset er tæt.
Re: Kompressions test
Måler du med gassen helt i bund? Der skal kunne komme luft i motoren før den kan lave en korrekt måling.
En kompressionsmåling er ligeglad med utæt "bund". Den måler kun stempel, ringe og toppakning (evt snøfter).
Hvilket cylinder kit?
En kompressionsmåling er ligeglad med utæt "bund". Den måler kun stempel, ringe og toppakning (evt snøfter).
Hvilket cylinder kit?
Re: Kompressions test
Motoren er afmonteret så der er frit luft flow, og så tørner jeg svinghjul med skruemaskine
Det er denne cylinder med tilhørende top der sidder på
https://west-import.dk/cylinder-topstyk ... model-p153
Det er denne cylinder med tilhørende top der sidder på
https://west-import.dk/cylinder-topstyk ... model-p153
Re: Kompressions test
5-6 Bar er lavt, 8-10bar ville være forventeligt.
Nu kan jeg ikke vide hvilken kompressionsmåler du har prøvet med, men er det en af dem med en gummisnude der trykkes mod tændrørshullet, så viser de generelt for lavt kompressionstryk på en lille 50cc knallertmotor.
Til små motorer skal du helst bruge en hvor der sidder en schrader ventil helt ude i snuden af adapteren som skrues i tændrørshullet ellers vil den måle et lavere tryk.
Hvis ellers den er tæt og kompression er ok, så er der cylinder og tænding at kigge lidt på. Der findes et hav af Uorg cylindere til Maxien, et par af dem (specielt Thansens lovlige K-Star cylindere) har længe haft ry for at være ubrugelige, de starter fint og kan gå pænt i tomgang men der er INTET træk i dem.
Tændingstidspunktet er lidt forskellig alt efter årgang, jeg er ikke 100% sikker, men svjh er den "gamle model" opgivet til 1mm - 1.8mm før top, og den nyere udgave med 4kantet karburator opgivet til 1mm før top.
På den nyere udgave er fæstningspunkterne til statoren fysisk flyttet så statoren ikke kan drejes så langt. Det er dog ingen hindring i at flytte tændingstidspunktet til 1.8mm før top, men det kræver du justerer platinafstand til 0.45mm eller mere og statoren drejet helt til den ene side, og altså en del uden for specs.
Det "kan" give problemer, da afrivningen (afstanden mellem magnet og tændspolens polsko når plainerne åbne) nu er en del uden for 9-11mm som normalt, og det kræver en god tændspole ellers kan den være svær at starte eller vil sætte ud i tomgang. Er det en original Bosch spole er der sjældent problemer i det.
Nu kan jeg ikke vide hvilken kompressionsmåler du har prøvet med, men er det en af dem med en gummisnude der trykkes mod tændrørshullet, så viser de generelt for lavt kompressionstryk på en lille 50cc knallertmotor.
Til små motorer skal du helst bruge en hvor der sidder en schrader ventil helt ude i snuden af adapteren som skrues i tændrørshullet ellers vil den måle et lavere tryk.
Hvis ellers den er tæt og kompression er ok, så er der cylinder og tænding at kigge lidt på. Der findes et hav af Uorg cylindere til Maxien, et par af dem (specielt Thansens lovlige K-Star cylindere) har længe haft ry for at være ubrugelige, de starter fint og kan gå pænt i tomgang men der er INTET træk i dem.
Tændingstidspunktet er lidt forskellig alt efter årgang, jeg er ikke 100% sikker, men svjh er den "gamle model" opgivet til 1mm - 1.8mm før top, og den nyere udgave med 4kantet karburator opgivet til 1mm før top.
På den nyere udgave er fæstningspunkterne til statoren fysisk flyttet så statoren ikke kan drejes så langt. Det er dog ingen hindring i at flytte tændingstidspunktet til 1.8mm før top, men det kræver du justerer platinafstand til 0.45mm eller mere og statoren drejet helt til den ene side, og altså en del uden for specs.
Det "kan" give problemer, da afrivningen (afstanden mellem magnet og tændspolens polsko når plainerne åbne) nu er en del uden for 9-11mm som normalt, og det kræver en god tændspole ellers kan den være svær at starte eller vil sætte ud i tomgang. Er det en original Bosch spole er der sjældent problemer i det.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Kompressions test
Det er en biltema model som bliver skruet i topstykket, og med hensyn til tænding så er der electronisk tænding på .
Cylinder er fra Kim ved west import og der kan jo selvfølgelig være fejl ved alt men stoler på de varer som kim ved west import har, det plejer at spille, så sært er det
Cylinder er fra Kim ved west import og der kan jo selvfølgelig være fejl ved alt men stoler på de varer som kim ved west import har, det plejer at spille, så sært er det
Re: Kompressions test
Hvilken elektronisk tænding ? Hvad er den stillet til i tændingstidspunkt, og er det kontrolleret med tændingspistol ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Kompressions test
Der er en 6v også fra west-import, han har den umiddelbart ikke mere i 6v, kun i 12v men det har jo heller ikke så meget med kompressionen at gøre, det er jo slet ikke i spil når der ikke er kompression nok, den ville vel først komme i spil på det tidspunkt hvor der er masser af kompression men intet træk ik ?
Re: Kompressions test
6V eller 12V gør ingen forskel, det er kun lysspolen der ændrer det. Men hvis du mener den er justeret korrekt, og resten af motoren er ok, karburatoren dyset rigtigt, så er der jo kun cylinder og stempel/ringe tilbage.
Er der for lidt kompression på den så send den retur og køb noget bedre.
Er der for lidt kompression på den så send den retur og køb noget bedre.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?