Ingen gnist
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist
Det er godt nok lidt mærkeligt, for efter din målinger er både primær -og sekundærvikling udenfor det normale. Primærviklingen er mellem sort/hvid mod stel, som du måler til 04,5 ohm og sekundærvikling er den tykke til tændrør mod stel, du måler til 6,95 k ohm. Har du mulighed for at besøge et elektroværksted, radio/TV værksted eller lign. for at låne/købe en fast modstand og så kontrollere multimetret ved at måle den ? Eller medbringe tændspolen, for at prøve med at andet multimeter ? Det kunne jo være at instrumentet fejler...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist
Jeg har læst et sted, at det skal ligge mellem 5000-7000ohm, så der ligger den vel reelt set i det niveau. Uanset bør den så ikke gnistre? Overvejer meget at skifte tændspole til nyt. Så er alt nyt. Jeg tænker bare, hvis man kører uden om nettet og kobler fødespole og tændspole sammen og den stadig ikke gnistrer. Platiner er indstillet til 0,3 lige nu. Fødespole, platiner og kondensator er helt nye. Så medmindre de nye dele er defekte, kan det vel kun være tændspole eller tændkabel/hætte problemet ligger ved?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist
Det kan for resten godt være, at de nye platiner er beskyttet af noget isolerende/beskyttende, der skal fjernes.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist
Jeg har tørret dem med sprit, men har da ikke checket om, der evt. sidder noget film/plast på .
Har i øvrigt med et andet multimeter målt det samme, 6,94. Har også fået en nu tændspole hjem, den måler 6,96 når jeg måler den uden den er monteret på knallert..
Har i øvrigt med et andet multimeter målt det samme, 6,94. Har også fået en nu tændspole hjem, den måler 6,96 når jeg måler den uden den er monteret på knallert..
Re: Ingen gnist
Tror ikke der sad noget folie. Har renset dem igen med sprit. Det gav ingen forskel. Prøvede at sætte den nye tændspole løst fast på boltene fra den gamle spole (for at få stelforbindelse. Den sad ikke rigtig fast, men hang på boltene, så tænker den havde stelforbindelse. Den nye spole gav heller ikke gnister da jeg prøvede at sætte ledningen ned til topstykket . Det sgu mystisk. Jeg er efterhånden blevet mistænkelig over om den ny platiner eller kondensator overhovedet virker
Re: Ingen gnist
Så brug multimeteret til at måle direkte over platinerne. Er platinfladerne rene er der nul ohm gennem dem direkte til stel. Stik et stykke papir imellem og der er multimeteret viser uendeligt. Eller det viser fødespolens modstand hvis ikke ledningen er taget af på platinerne.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Ingen gnist
Ok! Skal platin-fladerne være helt samlet? Og sætter jeg bare den røde ned mod fladerne?
Re: Ingen gnist
Det må være stel og ledning fra platiner du skal måle henover, når de er samlet/lukket.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Ingen gnist
Har nu målt. Den viser nul ohm når platiner er samlet. Sætter jeg et stykke pap imellem, viser den også nul. Ledning sidder på platiner
Re: Ingen gnist
Der skulle helst ikke være gennemgang når du har pap imellem. Hvor placerer du dine prober?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Ingen gnist
Den røde på metallet hvor ledning til platiner sidder og sort på stellet. Den starter med at vise noget men går hurtigt ned på nul
Re: Ingen gnist
Ledning var ikke taget af, så det skulle jo være fødespolens modstand den måler iflg. det Kai har skrevet
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist
Jeg tror, at når den starter med en værdi og derefter hurtig ned på nul, er kondensatoren der bliver afladt og dermed sansynligvis virker.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist
Altså at kondensator virker? Så er der vel næsten kun platiner tilbage, som kan være derfekt
Re: Ingen gnist
Sådan. Valgte en købe en ny platiner. Efter den kom på, så var der sgu gang i den . Tak for alle jeres input
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist
Sådan, men er fejlen på platinsættet synligt/målbart så ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist
Ved det ikke rigtigt. Jeg kunne ihvertfald ikke måle det jeg synes jeg burde, da den viste 0 Ohm, uanset om den var lukket eller der sad et stykke plastik mellem fladerne...
Re: Ingen gnist
Har du prøvet at måle på den efter den er taget ud af "kredsløbet"?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Ingen gnist
Ja uanset hvad måler den 0. Har ikke kunnet få den til at måle uendeligt (ved så heller ikke hvordan det ser ud på mit multimeter, men tænker ikke den viser 0 når det er uendeligt ;O))
Re: Ingen gnist
Hvis det er tilfældet og du måler korrekt, må der jo være noget isolering der er defekt, og derfor giver det god mening at de ingen gnist lavede
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"