Kobling

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Kobling

Indlæg af munkebo »

Jeg har problemer med min kobling, den vil ikke koble og jeg har prøvet med ny koblingssnegl.
Jeg skal ind og kigge uanset hvad, ville bare gerne vide hvad det var jeg gik ind til.
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af strynboen »

nu har du vel ikke tabt kuglen da du skiftede sneglen..hvor langt kan du skrue indstilings skruen ind
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

Har kigget og set på det. Det var koblings skruerne der var for stramme, ved bare ikke lige hvor meget de skal strammes. Er der nogle der kender en tommelfinger regel?

Ps. jeg har den nye koblings model.
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Morten - Webmaster »

hvis du mener de 4 i koblingsknasten så SKAL de strammes helt
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

Det er den med de lange tapper på koblingsknasten.
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Morten - Webmaster »

de SKAL spændes helt !! hvis du har læst hos t hansen at de kun skal spændes 1/3 del så kør til middelfart og spark en eller anden over skinnebenet !!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

så kan den jo ikke koble :(
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af nielsfup »

Som Morten skriver SKAL de spændes helt ind
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

kan det være fordi det er thansen fjedre.
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af nielsfup »

Hej

Kan du ikke lige skrive hvad den gør eller ikke gør. Så finder vi ud af det :D
Kan den ikke koble ud eller.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

Den kan ingen af delene. Jeg har kigget på det og alle dele sidder perfekt, men fjedrene sidder for stramt.
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Munkebo

har du haft koblingen skilt helt ad ???,,,, så skal der når du samler primærtandhjulet være en skive inde ved lejet som afstandsrøret går imod,,, når du sætter knasten ind i koblingskålen og spænder møtrikken så skal du kunne drejeknasten uden at skålen følger med rundt ,,, primærtanghjulet skal kunne "trækkes" ud og ind på afstandsstykket ( ca 1 / 10 mm),,, på nogen af de koblinger kan man,,, være så uheldigt at man kan spænde knasten og primærtandhjulet sammen med møtrikken,,, så det virker som en enhed,,, så er afstands røret forkort,,, kan evt justeres med nogle tynde sims hvor yder diametern svar til yder diameteren på afstandsrøret,,, eller få fat i et afstandsrør som passer i længden ( nogle har været så flinke at korte nogen af dem op ),,, er der formeget side værs slør i mellem primærtandhjulet og knasten så kan man ligge en skive imellem knasten og primær tandhjulet,,, ( indvendig Ø på skiven 17mm ) så den går ind over afstandsstykket,,, når det er sat rigtigt sammen og simset rigtigt op,,,, ligger du dine koblingsplader i ,,, og husk den lille kugle som skal være inde i akslen også trykstangen i,,, og ligger trykpladen i,,, så er det fjedernes tur,,, mange af de uoriginale er forkorte ,,, ( så kan de ikke trykke nok ligmed en kobling som fedter ) tror der er et billede af dem i nørde detaljer,,,, brug de originale de er malet med mørke grønt,,, når fjederen er sat i,,, så skal du lige akurat kunne få fat med ca 1 omgang gevind på skruen ,,, før den begynder at spænde fjederne ,,, så er fjederne lange nok ( hvis det er de korrekte skruer ),,, så spæder man skruerne ned så de lige er spændt helt ned / i bund ,,, når alle 4 skruer er spændt ned så giv dem 1/8 omgang mere så er de spændt hvad der svare til 1 kg på moment nøglen ca,,, pas på¨ikke at spænde for hårdt så knækker knastens tapper bare,,, og sådan laver man også kobling af den gl. type med korte tapper på knasten ,,, der bruger man bare brystskruer istedet for,,,

når alt det der inde er lavet korrekt ,,, armen på sneglen skal i utrukket tilstand være vandret,,, så sidder den rigtigt i skjoldet,,, og vis den stadigvæk ikke vil koble ud / eller ind,,, så er det sneglen som enten er i stykker / revnet manglende kugle iden eller den er forkert justeret ,,, kablet er også vigtigt at det er justeret korrekt yder kablet skal lige være i spænd i juster holderne,,, justerskruen i utrkket tilstand skal lige skrues ind så man kan mærke den begynder at trykke pinden ind,,,, der fin justeres på justerskruen i sneglen og på kablet til man op når perfekt ud kobling,,, MED SMÅ INTERVALLER NÅR DER JUSTERES,,,

god fornøjelse med det :D ,,,,

viewtopic.php?f=4&t=4859&p=48485&hilit= ... dre#p48485

og kan det her indlæg så ikke ligges et sted hvor det kan findes igen ,,,, man lyder fandm.... snart være end en ridset plade med alle de gange man skal gentage sig selv,,, :? :? :cry:
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS søn 7. mar 2010 21:23, rettet i alt 2 gange.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af FS1originalen »

T.Hansen fjedre plejer at være for slappe, så nej :!: Hvis det hele fungerer når du løsner fjedrene lidt så tyder det på at fjedrene er for lange så de bliver klemt helt sammen når skruen er spændt.

En original fjeder er ca. 35mm høj. Godt 14mm i yderdiameter. Trådtykkelsen er 2mm og fjederen består af "ca. 8 omgange".
Benene på koblingsknasten skal såvidt jeg husker være omkring 24 mm høje....

Lad os lige høre om ovennævnte stemmer nogenlunde.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Poul-Erik A. »

munkebo skrev:så kan den jo ikke koble :(
Jeg forsøger også at følge med og vil gerne vide, hvad du mener med "koble" ? Er det koble ud eller koble til ? Endnu mere vigtig er det måske at vide, hvad der evt. er sket før problemet opstod ...?

Jeg kan heller ikke dy mig med denne vits : Hvorfor havde Skæve Thorvald en ulykkelig barndom ???? Fordi at lige børn leger bedst... :lol: (som du jo også gør opmærksom på Munkebo)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

Den kan ikke boble ind og når den ikke kan koble ind kan den jo heller ikke koble ud :?
Og jeg har købt den sådan. Det ser ud som om den er samlet forkert
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Morten - Webmaster »

Din forklaring siger altså ikke en dyt..... du bliver nødt til at formulere PRÆCIS hvad der sker / ikke sker. det er sort snak.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af strynboen »

jeg tror du har blandet en med korte knaster med en med lange knaster..prøv at se på billederne af de 2 typer,,og se om dine dele passer sammen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Morten - Webmaster »

det var et godt bud Lars !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af munkebo »

nej det er ny model tapperne er ca 20,5mm. Jeg køber nogle nye fjedre og ser hvordan det går.
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hvis den ikke vil koble ind i køre stilling så må der jo være noget som gøre at koblingspladerne hænger løse ,,, prøv nu at skille den ad og følg den vejledning jeg skrev ovenstående,,, og så lige en anden ting ,,, glemte den før,,, din koblingsskål som pladerne glider i ( firkantede glider huller ) de skal være glatte er der fordybninger efter pladerne files de ned så de er glatte igen,,, det kan også give ind og ud koblings problemer,,,

bor du i nærheden af Grenaa så kom med den så skal jeg hjælpe dig med at lave koblingen,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"