Der er forskel på tolerancen mellem cylinder og stempel. Optimalt set bør cylinder og stempel måles ud og matches - et stempel er ikke 'bare et stempel'.apandersphilip skrev:Det startede med at den havde det setup den har nu.. altså helt standard
Så kom der et andet cylinder på HELT MAGEN TIL bare boret.
Nu har den det første setup på igen.
Det er det samme stempel, men det burde da ikke gøre noget når cylinder er helt ens?
At en motor kan køre siger intet om, hvorvidt den er i orden!
Jeg spørger til tændrørets navn, fordi 'varmetallet' skal matche motorens kompression, fortænding og max antal omdrejninger. Hvis tændrøret er 'for koldt' (lavere tal på Bosch og Champion, samt højere tal på NGK) bliver det mørkt/sort, næsten uanset hvad man gør.
Derfor starter man med varmetallet ved en motorombygning, og som Kai nævner, vil et NGK B4HS være en god idé. L86C er til den kolde side og svarer til et NGK B6HS, så vidt jeg har erfaret.
Dernæst tændingstidspunktet; I takt med knisteren (fiberdimsen) på platinerne slides, forsinkes tændingstidspunktet. Grænsenerne mellem perfekt/ok/skidt er ret flydende, men lige pludselig er den bare sløv.
Er den stadig gal, skyldes det enten karburering (herunder også luftfilter), tilstoppet udstødning, slidte dele eller utilstrækkelig tætning fra pakninger eller måske en simmerring.