Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

apandersphilip skrev:Det startede med at den havde det setup den har nu.. altså helt standard

Så kom der et andet cylinder på HELT MAGEN TIL bare boret.

Nu har den det første setup på igen.

Det er det samme stempel, men det burde da ikke gøre noget når cylinder er helt ens?
Der er forskel på tolerancen mellem cylinder og stempel. Optimalt set bør cylinder og stempel måles ud og matches - et stempel er ikke 'bare et stempel'.

At en motor kan køre siger intet om, hvorvidt den er i orden!

Jeg spørger til tændrørets navn, fordi 'varmetallet' skal matche motorens kompression, fortænding og max antal omdrejninger. Hvis tændrøret er 'for koldt' (lavere tal på Bosch og Champion, samt højere tal på NGK) bliver det mørkt/sort, næsten uanset hvad man gør.

Derfor starter man med varmetallet ved en motorombygning, og som Kai nævner, vil et NGK B4HS være en god idé. L86C er til den kolde side og svarer til et NGK B6HS, så vidt jeg har erfaret.

Dernæst tændingstidspunktet; I takt med knisteren (fiberdimsen) på platinerne slides, forsinkes tændingstidspunktet. Grænsenerne mellem perfekt/ok/skidt er ret flydende, men lige pludselig er den bare sløv.

Er den stadig gal, skyldes det enten karburering (herunder også luftfilter), tilstoppet udstødning, slidte dele eller utilstrækkelig tætning fra pakninger eller måske en simmerring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:har du tjekket pasnings koden..den er stemplet i toppen af tætnings flangen..hvor toppakningen tætner...der er vist 4 tolerencer...men bogstav/tal kode..og tilsvarende for stempler..
tror puch vennerne har tolerence tabellen..for alu hårdcrome cylendrene...taivansen mange andre firmaer...lader som om der ikke findes flere størelser..men det gør der....
...der er også pasning for primær/sekundær gearigs tandhjulene...de solgtes i match..i gamle dage..men i dag....findes der nogen som sælger den hver for sig...det giver støj og vibrasioner...men det er :offtopic
Ak-ja... I dag skal den bare ha' en boring på 50mm og en knækudstødning :hihi
Der var engang, hvor selv plejlstang/nåleleje/krydspind var tolerancebestemt, og déngang gik knallerterne godt... har jeg hørt!
Beklageligvis er jeg ung nok til at høre under 'T.Hansen-generationen' :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi - Kører dårligere med standard cylinder.

Indlæg af apandersphilip »

Ja.. nu må der gerne grines og hånes...

Jeg var idag nede i kælderen for at tjekke mit dyselager... der fandt jeg ud af at "tun" dysen manglede (Altså den største, ved ikke hvad nummer det står ikke på den)
Jeg gik dernæst ud i det faktisk ret så fantastiske vejr idag hvor Puchen holdt parkeret natten over og tjekkede hvilken dyse der sad i bing'en.
Og som i nok alle sammen kan regne ud så sad den store dyse i, og det går jo ikke på en knallert hvor der normalt sidder #54-56..
Jeg fandt derfor den RIGTIGE dyse #54 frem og satte den i... og så køre den bare perfekt, og står rigtigt fint i tomgang!

Så nu er der bare kosmetisk arbejde tilbage i den gamle dame (Ligger snart nogle billeder op af hende så i kan se hvad i har hjulpet med at få til at virke).

Og hvis nogle af jer har set at jeg tidligere har haft problemer med min Velo Solex 1700 fra '61 så blev jeg stædig og ville bare havde det vidunder til at køre NU imens vejret stadig var til at køre Solex i. Så jeg tog topstykket af, og fandt ud af at det bare var en defekt toppakning der var problemet. (Den havde også en defekt benzin pumpe, som også er skiftet)


Med venlig hilsen

En glad dreng med to velkørende knallerter :wink:
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"