At vikle en ny spole, Strynboen?
At vikle en ny spole, Strynboen?
Synes jeg kan huske nogen der har lavet nye viklinger på spoler, Strynboen?
Sagen er, jeg har en sjælden lysspole på min nye Motobecane knallert. Jeg har ledt flere timer og kan ikke finde en der matcher 100%. Kan man få viklet ny tråd på?
Den nuværende laver alt for meget spænding, én gang bundgas og den river 12V pærer med samlet 25W over. Den burde kun lave 6V og 18W. Den gamle forpære var smeltet sammen, glødetråden var én stor klump, kan denne kortslutning have ført til for meget varme i lysspolen så nogle viklinger er kortsluttet? Spolen måler også ret lav modstand, i forhold til Puch, Yamaha og hvad jeg ellers har stående.
Hvad gør man, måler længden og tykkelsen på den gamle tråd, og vikler ny på med en slags lim/lak?
Jeg har godtnok en lækker spændingsregulator fra BGM liggende, men synes ikke det er den rigtige løsning. Den har jo nok virket fra fabrikken som den er opbygget.
Sagen er, jeg har en sjælden lysspole på min nye Motobecane knallert. Jeg har ledt flere timer og kan ikke finde en der matcher 100%. Kan man få viklet ny tråd på?
Den nuværende laver alt for meget spænding, én gang bundgas og den river 12V pærer med samlet 25W over. Den burde kun lave 6V og 18W. Den gamle forpære var smeltet sammen, glødetråden var én stor klump, kan denne kortslutning have ført til for meget varme i lysspolen så nogle viklinger er kortsluttet? Spolen måler også ret lav modstand, i forhold til Puch, Yamaha og hvad jeg ellers har stående.
Hvad gør man, måler længden og tykkelsen på den gamle tråd, og vikler ny på med en slags lim/lak?
Jeg har godtnok en lækker spændingsregulator fra BGM liggende, men synes ikke det er den rigtige løsning. Den har jo nok virket fra fabrikken som den er opbygget.
- Vedhæftede filer
-
- Lysspole nederst.
- 2014-10-06 19.29.47.jpg (118.75 KiB) Vist 15539 gange
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Hej Carsten og undskyld jeg blander mig...12V skrev:Synes jeg kan huske nogen der har lavet nye viklinger på spoler, Strynboen?
Sagen er, jeg har en sjælden lysspole på min nye Motobecane knallert. Jeg har ledt flere timer og kan ikke finde en der matcher 100%. Kan man få viklet ny tråd på?
Den nuværende laver alt for meget spænding, én gang bundgas og den river 12V pærer med samlet 25W over. Den burde kun lave 6V og 18W. Den gamle forpære var smeltet sammen, glødetråden var én stor klump, kan denne kortslutning have ført til for meget varme i lysspolen så nogle viklinger er kortsluttet? Spolen måler også ret lav modstand, i forhold til Puch, Yamaha og hvad jeg ellers har stående.
Hvad gør man, måler længden og tykkelsen på den gamle tråd, og vikler ny på med en slags lim/lak?
Jeg har godtnok en lækker spændingsregulator fra BGM liggende, men synes ikke det er den rigtige løsning. Den har jo nok virket fra fabrikken som den er opbygget.
...men jeg kan svare på ET af spørgsmålene: En kortslutning i en spole vil (foruden varme) nedsætte spændingen væsentlig. Har der ikke været den spændingsbegrænser på før i stil med Sting ? For hvis den bliver defekt, springer Sting'en også pærer...
Det var foriøvrigt mig, der for ca. et år siden afviklede en lysspole fra gl. model FS1 og fandt fejlen i inderste lag tråd, der havde gnavet hul i lakken og havde derved fået stel med nedsat spænding/effekt til følge. Da den den samme tråd blev "påviklet" igen, virkede lyset atter normal.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
hej kan der evt være udtag på spolen..eller som poul er inde på en spændings regulator på knallerten..alternativt måske en "kæmpe bagpære" som kunne spise noget spænding være standart på den..og du så evt har sat en 5 w6 volt...eller måske er hele knallerten 12 volt ???
jeg har viklet en del spoler..mest fødespoler for cdi tændinger..og en del dobbelt innerrotor for moto cross..vi måler total modstand..hvis der ikke er afbudt..trådtykkelse...og antal viklinger. hvis der er flere udtag laves en skitse med rækkefølgen af de sammenhængende spoler...aldrig længden på tråden..det er bøvlet at gøre...
når det er spolet op lakeres de..dyplakering( men helst vaccum)....men man kan man lade spolen rotere i drejebænken og pensle araldit på..det jævner sig pænt ud..og giver en gennemsiktig klar lakering..men støtter ikke trådene..og varme fordelingen..er knapt så god..lakken gør at varmen trænger ud i ydersiden og afkøler bedre
men prøv først at finde nogle ohm værdier på lysspolen..på nettet....så kan vi se om spolen er defekt
jeg har viklet en del spoler..mest fødespoler for cdi tændinger..og en del dobbelt innerrotor for moto cross..vi måler total modstand..hvis der ikke er afbudt..trådtykkelse...og antal viklinger. hvis der er flere udtag laves en skitse med rækkefølgen af de sammenhængende spoler...aldrig længden på tråden..det er bøvlet at gøre...
når det er spolet op lakeres de..dyplakering( men helst vaccum)....men man kan man lade spolen rotere i drejebænken og pensle araldit på..det jævner sig pænt ud..og giver en gennemsiktig klar lakering..men støtter ikke trådene..og varme fordelingen..er knapt så god..lakken gør at varmen trænger ud i ydersiden og afkøler bedre
men prøv først at finde nogle ohm værdier på lysspolen..på nettet....så kan vi se om spolen er defekt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Alt indblanding er velkommenPoul-Erik A. skrev: Hej Carsten og undskyld jeg blander mig...
...men jeg kan svare på ET af spørgsmålene: En kortslutning i en spole vil (foruden varme) nedsætte spændingen væsentlig. Har der ikke været den spændingsbegrænser på før i stil med Sting ? For hvis den bliver defekt, springer Sting'en også pærer...
Det var foriøvrigt mig, der for ca. et år siden afviklede en lysspole fra gl. model FS1 og fandt fejlen i inderste lag tråd, der havde gnavet hul i lakken og havde derved fået stel med nedsat spænding/effekt til følge. Da den den samme tråd blev "påviklet" igen, virkede lyset atter normal.
Jeg kan ikke finde nogen spændingsbegrænser, heller ikke noget sted hvor sådan en kunne sidde.
Synes jeg kan huske fra fysik undervisningen at jo færre viklinger, jo højere spænding? Eller var det noget med en trafo?
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
edit... har slettet en del vrøvl..
Senest rettet af strynboen ons 8. okt 2014 16:51, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Maskinen er definitivt en 6V maskine, angivet til 18W. Der er kun et udtag på lysspolen, den er med andre ord Puch Maxi simpel.strynboen skrev:hej kan der evt være udtag på spolen..eller som poul er inde på en spændings regulator på knallerten..alternativt måske en "kæmpe bagpære" som kunne spise noget spænding være standart på den..og du så evt har sat en 5 w6 volt...eller måske er hele knallerten 12 volt ???
jeg har viklet en del spoler..mest fødespoler for cdi tændinger..og en del dobbelt innerrotor for moto cross..vi måler total modstand..hvis der ikke er afbudt..trådtykkelse...og antal viklinger. hvis der er flere udtag laves en skitse med rækkefølgen af de sammenhængende spoler...aldrig længden på tråden..det er bøvlet at gøre...
når det er spolet op lakeres de..dyplakering( men helst vaccum)....men man kan man lade spolen rotere i drejebænken og pensle araldit på..det jævner sig pænt ud..og giver en gennemsiktig klar lakering..men støtter ikke trådene..og varme fordelingen..er knapt så god..lakken gør at varmen trænger ud i ydersiden og afkøler bedre
men prøv først at finde nogle ohm værdier på lysspolen..på nettet....så kan vi se om spolen er defekt
Jeg monterede en sprit ny 12V 15W pære foran og en 12V 10W pære bagi. Jeg når kun lige at skifte alle gear igennem fra koldstart så brænder den ene pære af, og den anden følger med. Hvis jeg monterer 12V pærer i en af mine andre knallerter, så kan de knapt nok oplyse dem. Min nye knallert brænder huller gennem tågen, og derefter pæren
Det lyder lidt indviklet med at vikle en ny spole, især da mine multimetere ikke er særlig præcise under 1 ohm.
Har faktisk lige fundet værdier for spolen, i en fransk manual fra en Malaguti med samme motor. Den er angivet til 0,5 ohm og jeg måler den til 0,6 ohm (netto). Sååååeee, hvad dælen kan der ske for en spole så den laver så meget strøm?
Måske har den bare været gal fra starten af, og at den derfor er blevet henstillet efter 1200 km. Alt strøm er bålet af på den, alle pærer inkl. omdrejningstæller. Har en ny omdrejningstæller på vej, tør slet ikke montere den
Har snakket med et par gutter på et tysk morini forum, de er ved at kigge efter en lysspole for mig. Det må være det nemmeste, hvis det da løser problemet
Senest rettet af 12V tirs 7. okt 2014 21:04, rettet i alt 1 gang.
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
kan svinghjulet være til indvendin tændspole..de har mageneterne anderledes syd syd syd-nord..en udvendig spole type har den skiftevis,,da den ikke har afrivenings vinkel..da der ikke er magenet drevet tændspole...hvor svinghjulet er rent generator til strøm..
prøv at tjekke numrene på svinghjulet
prøv at tjekke numrene på svinghjulet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Nej, nummeret på svinghjulet er det rigtige til denne motor
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
de kan vel ikke sætte for tæt på svinghjulet...lyder ikke sansynligt..de skal jo normalt bare side så tæt som sløret gør det muligt
Senest rettet af strynboen tirs 7. okt 2014 21:07, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
De sidder ret tæt, jeg kan da prøve at gøre afstanden lidt større, hvis hullerne tillader det.
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
hvad er ohm i en maxi lysspole..de giver da ikke for meget strøm
du kan jo evt..vikle lidt tråd af de yderste omgange..og neddrosle
nu har du vel ikke byttet fødespolerne om..så tændingen går til lys
du kan jo evt..vikle lidt tråd af de yderste omgange..og neddrosle
nu har du vel ikke byttet fødespolerne om..så tændingen går til lys
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Min MS lysspole måler 0,9 Ohm, det er en model med seperat stop og baglysspole. Den driver fint en 6V 15W pære, har aldrig brændt en igennem og den render da godt
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Det kunne man da prøve! God ide.strynboen skrev: du kan jo evt..vikle lidt tråd af de yderste omgange..og neddrosle
nu har du vel ikke byttet fødespolerne om..så tændingen går til lys
Jeg har i hvert fald ikke byttet noget om, men det kan vel ikke ske? Fødespolen er jo forbundet med platiner og kondensatoren. Det ser ikke ud somom der nogensinde er loddet i tændingen efter den har forladt fabrikken.
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
ja men problemet har vel været der længe..måske fra ny...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
er det et mini bosch...som garelli..?eller dukati
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Den har jeg også haft i tankerne, men det tyder til at være rigtig koblet sammen. Ser jeg reservedelstegninger sidder den på den rigtige placering, tændspolen har to udskæringer hvor skruerne holder ankerpladen, det har lysspolen ikke.strynboen skrev:ja men problemet har vel været der længe..måske fra ny...
Tænk at jeg skulle have bøvl med for meget strøm på en knallert, synes altid der er for lidt
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Det er en Dansi tænding.strynboen skrev:er det et mini bosch...som garelli..?eller dukati
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: At vikle en ny spole, Strynboen?
Ja, i en trafo's primærvikling vil færre vindinger give højere spænding i sekundærsiden - så fysiklæreren har ret...12V skrev:Alt indblanding er velkommenPoul-Erik A. skrev: Hej Carsten og undskyld jeg blander mig...
...men jeg kan svare på ET af spørgsmålene: En kortslutning i en spole vil (foruden varme) nedsætte spændingen væsentlig. Har der ikke været den spændingsbegrænser på før i stil med Sting ? For hvis den bliver defekt, springer Sting'en også pærer...
Det var foriøvrigt mig, der for ca. et år siden afviklede en lysspole fra gl. model FS1 og fandt fejlen i inderste lag tråd, der havde gnavet hul i lakken og havde derved fået stel med nedsat spænding/effekt til følge. Da den den samme tråd blev "påviklet" igen, virkede lyset atter normal.
Jeg kan ikke finde nogen spændingsbegrænser, heller ikke noget sted hvor sådan en kunne sidde.
Synes jeg kan huske fra fysik undervisningen at jo færre viklinger, jo højere spænding? Eller var det noget med en trafo?
Men hvad med om der før evt. har siddet en ensrettet til et batteri til at laste også ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)