Fs1 mc motor
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Det er fint, det der. En smule afstand mellem bunden af kanalerne og stempelstoppen gør ingen skade.
Umiddelbart ville jeg sænke bunden af udstødningskanalen, men vær i så fald opmærksom på, at stempelskørtet ikke åbner ind mod krumtaphuset, når stemplet er i top!
Umiddelbart ville jeg sænke bunden af udstødningskanalen, men vær i så fald opmærksom på, at stempelskørtet ikke åbner ind mod krumtaphuset, når stemplet er i top!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
det er lidt held det passer noglelunde når der er dele fra 3 forskellige motor!
der kommer lidt flere billeder og portmap senere, har lige lidt fin justering af blok, og en krumtap der skal renoveres.
der kommer lidt flere billeder og portmap senere, har lige lidt fin justering af blok, og en krumtap der skal renoveres.
Tim C
Re: Fs1 mc motor
jt1 krumtappen røg på hylden i denne omgang, den ene halvdel bliver ved og være skæv når man retter den op, så min top racing tap røg i.
har lavet et port map, og porten ude i siderne er udstødningsporten. 22mm fra top og de små booster er ca 23mm fra top.
forbrændingsrummet i topstykket er ca 5 ml, fra stempel top til top af cylinder er 1.5mm, 0.5 mm toppakning. nåede ikke og måle mere, men skal kun have fundet ud af squish afstanden nu.
koblingen er også ved og få drejet lidt af så der er plads til en koblings plade mere.
har lavet et port map, og porten ude i siderne er udstødningsporten. 22mm fra top og de små booster er ca 23mm fra top.
forbrændingsrummet i topstykket er ca 5 ml, fra stempel top til top af cylinder er 1.5mm, 0.5 mm toppakning. nåede ikke og måle mere, men skal kun have fundet ud af squish afstanden nu.
koblingen er også ved og få drejet lidt af så der er plads til en koblings plade mere.
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0490.jpg (502.48 KiB) Vist 13578 gange
-
- DSC_0491.jpg (510.27 KiB) Vist 13578 gange
-
- DSC_0493.jpg (505.85 KiB) Vist 13578 gange
-
- DSC_0494.jpg (502.63 KiB) Vist 13578 gange
-
- DSC_0495.jpg (506.35 KiB) Vist 13578 gange
-
- DSC_0496.jpg (502.45 KiB) Vist 13578 gange
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Efter moderne standarder har du perfekt flow fra skyllekanalerne, når stemplet ryger 0,2-0,5mm under deres nederste kant.
Udstødningsporten bør sænkes, så den flugter med stempeltoppen. Ikke så meget af flow-hensyn, men simpelthen for at maksimere arealet.
Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig om squishafstanden, før du går på jagt efter højere ydelse. Et lavt kompressionsforhold og reduceret MSV er fint til test-formål og letter inddysningen. Desuden bliver den mindre hysterisk mht. valg af udstødning, så det er OK at nedprioritere. Om muligt kan det måske endda bedst svare sig at få drejet af bunden på cylinderen for at mindske squishafstanden, bl.a. pga. de lidt vilde porttimings. Altså, hvis du vil have mere sejtræk til den tid, og det er trods alt let nok at hæve en kanal.
Du bliver rigeligt tilfreds med std. slaglængde. 22mm fra top er ret så aggressivt til 42mm slaglængde.
Udstødningsporten bør sænkes, så den flugter med stempeltoppen. Ikke så meget af flow-hensyn, men simpelthen for at maksimere arealet.
Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig om squishafstanden, før du går på jagt efter højere ydelse. Et lavt kompressionsforhold og reduceret MSV er fint til test-formål og letter inddysningen. Desuden bliver den mindre hysterisk mht. valg af udstødning, så det er OK at nedprioritere. Om muligt kan det måske endda bedst svare sig at få drejet af bunden på cylinderen for at mindske squishafstanden, bl.a. pga. de lidt vilde porttimings. Altså, hvis du vil have mere sejtræk til den tid, og det er trods alt let nok at hæve en kanal.
Du bliver rigeligt tilfreds med std. slaglængde. 22mm fra top er ret så aggressivt til 42mm slaglængde.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
Kan man beregne sig frem til squish afstanden?
Eller skal man frem med loddetin? For kunne nu være rart lige og vide den inden motor sættes på.
Forbrændingsrummet er forresten målt på løst topstykke.
Glæder mig lidt til og høre motor i gang, og mærke hvor meget portningen har givet.
Eller skal man frem med loddetin? For kunne nu være rart lige og vide den inden motor sættes på.
Forbrændingsrummet er forresten målt på løst topstykke.
Glæder mig lidt til og høre motor i gang, og mærke hvor meget portningen har givet.
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Squishafstanden skal måles.
Løst topstykke? Altså, i vater på bordet eller hvordan?
Løst topstykke? Altså, i vater på bordet eller hvordan?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
yes løst topstykke, klodset op så det var i vater.
vil lave en måling samlet, men tabte mit nålleje og nu det væk
vil lave en måling samlet, men tabte mit nålleje og nu det væk
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Hvad er det for en cylinder og topstykke?
Re: Fs1 mc motor
simonini 47,6mm lodret minarelli cylinder og 47mm topstykke fra en puch eller kreidler mener jeg
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Kunne du ikke smide et billed ind af koblingen, jeg går selv og roder med et lignende projekt, jeg overvejer en yz80 kobling fra midt 70erne den ligner meget en fs1
Re: Fs1 mc motor
jo når den kommer retur skal jeg nok, har taget koblingenspladerne fra en dt50 lc alle sammen de er tyndere end originalt, og så drejet af det originale nav og trykfod.
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Bruger du så bare resten af den originale fs1 kobling? Hvor mange plader får du så i?
Re: Fs1 mc motor
der skal 3 koblingsplader, 2 jernplader, og så resten er bearbejdet fs1 kobling.
den kobling du linker til passer for det første ikke i motoren, og hvis du fik den til og passe kan den ikke være under koblingsskjoldet tror jeg da den ser meget høj ud.
og til jesper, har målet forbrændingskammer med samlet motor nu, og den ligger på 5.5ml
den kobling du linker til passer for det første ikke i motoren, og hvis du fik den til og passe kan den ikke være under koblingsskjoldet tror jeg da den ser meget høj ud.
og til jesper, har målet forbrændingskammer med samlet motor nu, og den ligger på 5.5ml
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
5,5ml til 70,65ccm (47,6mm boring) giver 13,85:1 og det er ikke farligt.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
Jeg ved skam godt den ikke passer, men måske var det en mulighed at montere skålen på fs1 tandhjulet og dreje navet til hvis det passer på akslen, så er der mulighed for mere end 3+2 plader, måske bare 4+3 hvis det kan være der, det kunne også tænkes diameteren på koblingen var lidt større og det giver jo en hel del
Re: Fs1 mc motor
du har ret kim, har desværre ikke så meget erfaring med koblingen endnu. før jeg lavede dette skyllekanal projekt havde jeg en billig 47mm lodret mina cylinder på bare med en spacer på blokken, og 21mm karburator. og der var original koblingen intet værd, selvom den var ny. og allerede der synes jeg faktisk den gik ret godt. så helt sikkert der skal findet på et eller andet med anden kobling.
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Hej wolfe
Har du fået koblingen tilbage?
Har du fået koblingen tilbage?
Re: Fs1 mc motor
ja det har jeg, men har også sendt den tilbage. der manglede lige et par mm. mere.
Tim C
Re: Fs1 mc motor
du skal bruge de helt tynde stål plader..evt fra dt motoren..så kan der nemt monteres 3 plader..alle mine er tilpasset med dt stumper..der skal næsten ikke drejes ud for at få plads..og funktionen er perfekt..den er lige så blød som orginal..men bider hårdt..og presist..
jeg opgav dog den 4 plade type..3 plade fungere,,så ville ikke risikere at den rørte skjoldet..med rd 4 plade stumperne..på billed
jeg opgav dog den 4 plade type..3 plade fungere,,så ville ikke risikere at den rørte skjoldet..med rd 4 plade stumperne..på billed
- Vedhæftede filer
-
- 4 pladet kobling-250.jpg (74.85 KiB) Vist 13449 gange
strynboen på test profil