Vespa Bravo, sluk motoren.
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
- Kontakt:
Vespa Bravo, sluk motoren.
Hej I kloge knallert-mennesker.
Jeg har købt en Vespa Bravo fra 1988, og er meget glad for den.
Jeg havde en magen til for ca. 20 år siden, men kan ikke huske så meget om mekanikken.
Som jeg husker det, kunne jeg slukke motoren ved at "aktivere" det lille sorte håndtag, som også bruges ved start af knallerten, men jeg kan huske forkert, så er der nogen der kan af/bekræfte dette?
Nu bliver jeg nødt til at slukke den på chockeren, og det mener jeg ikke er rigtigt, men hvad ved jeg...
Gode råd modtages
Jeg har købt en Vespa Bravo fra 1988, og er meget glad for den.
Jeg havde en magen til for ca. 20 år siden, men kan ikke huske så meget om mekanikken.
Som jeg husker det, kunne jeg slukke motoren ved at "aktivere" det lille sorte håndtag, som også bruges ved start af knallerten, men jeg kan huske forkert, så er der nogen der kan af/bekræfte dette?
Nu bliver jeg nødt til at slukke den på chockeren, og det mener jeg ikke er rigtigt, men hvad ved jeg...
Gode råd modtages
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Den skal slukkes med det omtalte håndtag.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Det mener jeg jo også, men det er kun ca. Hver 2. Gang det virker, ellers må jeg slukke på chokeren.
Gode råd til, hvad der kan være galt?
Gode råd til, hvad der kan være galt?
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Der sidder et ventil i topstykket, det åbner kompressionen ud i det fri. Jeg tænker dit kabel er til den lange side, så den ikke trykker ventilen nok ned.
Hvis kablet er original med fastloddede nipler, kan du bukke lidt på den fjederarm der forbinder kabel og ventilen. Det må heller ikke være for stramt så den åbner hele tiden, midt i mellem
Alternativ en skruenippel på kablet hvis det er helt galt med længden.
Edit: kan også være at kablet er slidt der hvor det sidder i topstykket, måske er yderkablet ved at smutte ned gennem sprækken.
Hvis kablet er original med fastloddede nipler, kan du bukke lidt på den fjederarm der forbinder kabel og ventilen. Det må heller ikke være for stramt så den åbner hele tiden, midt i mellem
Alternativ en skruenippel på kablet hvis det er helt galt med længden.
Edit: kan også være at kablet er slidt der hvor det sidder i topstykket, måske er yderkablet ved at smutte ned gennem sprækken.
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Super, jeg prøver at kigge på det søndag, lyder som om du sagtens kan have ret.
Takker
Takker
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Det er helt sikkert her problemet er, men kablet ligger bare løst hen over cylinderen, bortset fra en strips, hvor det er fastgjort til stillet.
Hvordan burde dette kabel sidde?
Evt. nogle der har et billede?
Mvh. Steen
Hvordan burde dette kabel sidde?
Evt. nogle der har et billede?
Mvh. Steen
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Der er to måder hvordan kablet er koblet til dekompressions ventilen. Hvis du har det lille Ciao topstykke, så trykker yderkablet direkte på fjederarmen og niplen hænger under en krog på øverste højre pindbolt.
På Bravo, Si, Grillo etc sidder der en kabelholder i selve topstykket, hvor yderkablet er monteret og niplen trækker i øjet på fjederarmen. Kablet kommer bagfra mellem tank og stel, slår en lille krølle og lægges i slidsken i topstykket.
Så det kommer an på hvilket topstykke der er monteret, det kan sagtens være at nogen har monteret et Ciao topstykke.
Ciao: Niplen hænges i denne krog: https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... citta.html
Bravo: Den røde ring viser hvor yderkablet monteres.
På Bravo, Si, Grillo etc sidder der en kabelholder i selve topstykket, hvor yderkablet er monteret og niplen trækker i øjet på fjederarmen. Kablet kommer bagfra mellem tank og stel, slår en lille krølle og lægges i slidsken i topstykket.
Så det kommer an på hvilket topstykke der er monteret, det kan sagtens være at nogen har monteret et Ciao topstykke.
Ciao: Niplen hænges i denne krog: https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... citta.html
Bravo: Den røde ring viser hvor yderkablet monteres.
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Det vil jeg lige gå hjem og tjekke, kablet ligger nemlig bare "løst" ovenpå topstykket nu....
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Endelig tilbage efter en lang ferie.
Det er nok ikke et Bravo topstykke, der sidder på den så, for der er ikke denne Slidse i det. Øv...
Jeg må se om jeg kan finde en måde at gøre kablet fast, så det virker som det skal.
Nogle gode ideer?
Er der forresten nogen der kan fortælle årgangen ud fra stelnummer : DGM 50438 0M
Mvh. Steen
Det er nok ikke et Bravo topstykke, der sidder på den så, for der er ikke denne Slidse i det. Øv...
Jeg må se om jeg kan finde en måde at gøre kablet fast, så det virker som det skal.
Nogle gode ideer?
Er der forresten nogen der kan fortælle årgangen ud fra stelnummer : DGM 50438 0M
Mvh. Steen
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Hvis en Bravo er gammel nok, er det et Ciao topstykke, der sidder på.
Kig evt. på en salgsbrochure
Kig evt. på en salgsbrochure
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Så skal du have denne krog:
https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... citta.html
Det nummer du har fundet er den italienske typegodkendelse, det er ens på alle modeller som din. Stelnummer burde stå under bagagebærer i højre side, på stel røret. Hvis det er en dansk årgang 88 du har. Opbygningen burde se sådan ud " WVV 1234567 X ".
Det italienske stelnummer sidder på en plade foran baghjulet, helt nede i bunden af stellet.
https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... citta.html
Det nummer du har fundet er den italienske typegodkendelse, det er ens på alle modeller som din. Stelnummer burde stå under bagagebærer i højre side, på stel røret. Hvis det er en dansk årgang 88 du har. Opbygningen burde se sådan ud " WVV 1234567 X ".
Det italienske stelnummer sidder på en plade foran baghjulet, helt nede i bunden af stellet.
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: man 8. apr 2024 19:11
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo, sluk motoren.
Hvordan ser man om den er nr match..??