Mit 1976 FS1-DX projekt
Mit 1976 FS1-DX projekt
Tjae ... hvor skal man egentlig begynde, når man står med nogle stel, som alle er meget slidte i
bøsninger for bagsvinger og centralben, og med div. andre mangler
Endvidere er beslagene til bagskærmen blevet "afmonteret" formentlig i forbindelse med installation
af en Thansen "cross" bagsvinger. Kort sagt et dårligt udgangspunkt, men afgjort en udfordring
der er værd at tage op.
Der blev fremstillet en ny bøsning for bagsvingeren, men hvordan kan jeg så være sikker på at den
kommer til at sidde fuldstændigt lige - nej vel ...
Så fremstillede jeg en svejse-lære med udgangspunkt i et stel, jeg vidste var iorden, og fik således
et u-undværligt værktøj for al fremtidig renovering af den nederste del af stellet.
Nu ved jeg med det samme om et stel er skævt, og i givet fald hvor - og i forhold til hvad.
Jeg glemte at fortælle, at armen til fastgørelse af udstødningen også var "fordampet" engang i tidens
løb.
Nu er der monteret en ny tværgående bøsning til bagsvingeren, nye bøsninger for centralbenet, nye
beslag for bagskærmen, og sluttelig en ny arm for udstødningen.
Billederne er taget med min mobil, derfor ikke den bedste kvalitet ... god fornøjelse
Mvh
Poul Erik E
bøsninger for bagsvinger og centralben, og med div. andre mangler
Endvidere er beslagene til bagskærmen blevet "afmonteret" formentlig i forbindelse med installation
af en Thansen "cross" bagsvinger. Kort sagt et dårligt udgangspunkt, men afgjort en udfordring
der er værd at tage op.
Der blev fremstillet en ny bøsning for bagsvingeren, men hvordan kan jeg så være sikker på at den
kommer til at sidde fuldstændigt lige - nej vel ...
Så fremstillede jeg en svejse-lære med udgangspunkt i et stel, jeg vidste var iorden, og fik således
et u-undværligt værktøj for al fremtidig renovering af den nederste del af stellet.
Nu ved jeg med det samme om et stel er skævt, og i givet fald hvor - og i forhold til hvad.
Jeg glemte at fortælle, at armen til fastgørelse af udstødningen også var "fordampet" engang i tidens
løb.
Nu er der monteret en ny tværgående bøsning til bagsvingeren, nye bøsninger for centralbenet, nye
beslag for bagskærmen, og sluttelig en ny arm for udstødningen.
Billederne er taget med min mobil, derfor ikke den bedste kvalitet ... god fornøjelse
Mvh
Poul Erik E
- Vedhæftede filer
-
- Image197 (Large).jpg (101.33 KiB) Vist 5916 gange
-
- Image199 (Large).jpg (99.19 KiB) Vist 5914 gange
-
- Image201 (Large).jpg (126.59 KiB) Vist 5914 gange
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej
Super med nye opfindelser til at gøre renoveringerne nemmere det ser godt ud det du har lavet ,,, glæder mig til at følge procjektet på side linien
Super med nye opfindelser til at gøre renoveringerne nemmere det ser godt ud det du har lavet ,,, glæder mig til at følge procjektet på side linien
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Det blev da rigtig fint, ikke til at se det har været helt væk
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
hold da op det er ser sku godt ud og godt fundet på.
yamaha dx årg 78 match
yamaha k1 årg 73 match adskilt
yamaha k1 årg 76 match adskilt
yamaha k1 årg 77 match adskilt
yamaha k1 årg 78 match adskilt
yamaha k1 årg 73 match adskilt
yamaha k1 årg 76 match adskilt
yamaha k1 årg 77 match adskilt
yamaha k1 årg 78 match adskilt
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Ser godt ud..... super med et lære og genopbygge dem efter !!
Når nu du har måttet genopbygge så meget på stellet, og i særdeleshed ophænget til udstødningen, så gør lige dig selv den tjeneste at prøvemontere en baggaffel, motor med cylinder og den udstødning der skal på. Dette for at være sikker på at din kickstarter rent faktisk kan gå forbi udstødningen og at udstødningen ikke hænger inde i baggaffelen / bagaksel. Jeg brugte selv lige en times tid eller 2 med min 76 på denne måde for at undgå problemer. og jeg kan fortælle at havde jeg IKKE lavet min prøvemontering, så havde lakeringen på stellet været ødelagt da maskinen skulle samles op.
Når nu du har måttet genopbygge så meget på stellet, og i særdeleshed ophænget til udstødningen, så gør lige dig selv den tjeneste at prøvemontere en baggaffel, motor med cylinder og den udstødning der skal på. Dette for at være sikker på at din kickstarter rent faktisk kan gå forbi udstødningen og at udstødningen ikke hænger inde i baggaffelen / bagaksel. Jeg brugte selv lige en times tid eller 2 med min 76 på denne måde for at undgå problemer. og jeg kan fortælle at havde jeg IKKE lavet min prøvemontering, så havde lakeringen på stellet været ødelagt da maskinen skulle samles op.
- Vedhæftede filer
-
- Small_IMG_4757.jpg (118.41 KiB) Vist 5844 gange
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej Sailor
Det ser rigtig godt ud super job , billederne er fine
Det ser rigtig godt ud super job , billederne er fine
mvh. Lars
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
hej sailor. det ser fint ud med den opstilling. jeg måtte også lave nye beslag på mit 76 stel
de beslag der holder bagskærmen er næsten altid rustet op.
mvh. ole
de beslag der holder bagskærmen er næsten altid rustet op.
mvh. ole
- Vedhæftede filer
-
- beslag på stel.jpg (57.3 KiB) Vist 5802 gange
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej sailor.
Det må være dig de kalder opfinderen ude i byen. Godt fundet på med det stativ så man kan få det hele til at passe. En god ting til at få flere Yamaha stel til at overleve.
Hilsen Kim.
Det må være dig de kalder opfinderen ude i byen. Godt fundet på med det stativ så man kan få det hele til at passe. En god ting til at få flere Yamaha stel til at overleve.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej Ole,olebole skrev:hej sailor. det ser fint ud med den opstilling. jeg måtte også lave nye beslag på mit 76 stel
de beslag der holder bagskærmen er næsten altid rustet op.
mvh. ole
Jeg havde faktisk også overvejet at "tigge" gevind møtrikken fast til beslaget, men jeg endte med at sølvlodde
den. Det er i virkeligheden nok bedst at tigge" den på, men jeg kan virkelig godt lide tanken om alt kan skilles
ad igen uden brug af vinkelsliber og "ildøkse"
Mvh
Poul Erik E
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Det ser godt ud, der er lang vej, men det ser godt ud indtil videre !
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej Poul-Erik.
Det ser rigtig godt ud
Det bliver spændende og følge projektet skride fremad
Det ser rigtig godt ud
Det bliver spændende og følge projektet skride fremad
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... rID=120845 Mine biler.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Godt fundet på og flot smedearbejde.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
super svejselære,,du lejer den vel ud,,he he
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Det er godt at du nævner det med at prøve diverse pasninger og justeringer af før der males.Morten - Webmaster skrev:Ser godt ud..... super med et lære og genopbygge dem efter !!
Når nu du har måttet genopbygge så meget på stellet, og i særdeleshed ophænget til udstødningen, så gør lige dig selv den tjeneste at prøvemontere en baggaffel, motor med cylinder og den udstødning der skal på. Dette for at være sikker på at din kickstarter rent faktisk kan gå forbi udstødningen og at udstødningen ikke hænger inde i baggaffelen / bagaksel. Jeg brugte selv lige en times tid eller 2 med min 76 på denne måde for at undgå problemer. og jeg kan fortælle at havde jeg IKKE lavet min prøvemontering, så havde lakeringen på stellet været ødelagt da maskinen skulle samles op.
Det er noget der er fast rutine på karosseri værkstederne, hvor jeg har trådt mine barnesko.
Det kan afværge de store ærgelser når der er malet, og man finder ud af at noget ikke passer.
Jeg tænker tit på det når jeg ser OCC (Orange County Choppers) på Discovery.
Det er sket mere end en gang at TEUTUL drengene har fået noget tilbage fra maler, blot for at
konstatere at det ikke passer, fordi de glemte at prøve det af før der blev malet.
Jvf. ovenstående prøvede jeg mit stel af i dag, og det passede på millimeteren
Det kunne være at man skulle tilbyde sin assistance hos NASA
Mvh
Poul Erik E
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Det var godt at det passede.. jeg tvivlede nu heller ikke på dine evner, men ville være surt at finde ud af det bagefter HVIS du ikke selv havde tænkt tanken
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
har i lagt mærke til at chopper drengene,,står og sliber med vinkelsliber på de nyforcromede og nymalede mc er,,de er sgu de mest berømte amatøre i verden,,og alt den varme de får smidt i de blik enmer,,det bliver vind skævt,,og så en masse spartel udenpå næsten som sccoter galleri,,men det er måske bare mig der er forkert på den
nasa ,var det ikke jens mc..der ville søge derind,,der var noget med en rumraket,,han ikke var helt tilfreds med,,så kan du jo tage med
nasa ,var det ikke jens mc..der ville søge derind,,der var noget med en rumraket,,han ikke var helt tilfreds med,,så kan du jo tage med
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej Strynbo,strynboen skrev:har i lagt mærke til at chopper drengene,,står og sliber med vinkelsliber på de nyforcromede og nymalede mc er,,de er sgu de mest berømte amatøre i verden,,og alt den varme de får smidt i de blik enmer,,det bliver vind skævt,,og så en masse spartel udenpå næsten som sccoter galleri,,men det er måske bare mig der er forkert på den
nasa ,var det ikke jens mc..der ville søge derind,,der var noget med en rumraket,,han ikke var helt tilfreds med,,så kan du jo tage med
Jeg har selv tænkt på, at de der fyre har en lidt speciel måde at gøre tingene på - ihvertfald set med karetmager briller.
Jeg har imidlertid lagt mærke til, at de skæreskiver der bruges er ekstremt tynde, og dermed er den varme der afsættes i materialet også en anelse mindre. Skærer man i et tyndplade emne med en krum overflade, er risikoen for efterfølgende flimmer en del mindre, end hvis man skar i en helt lige plade.
Jeg tror at arbejdet hos OCC er rimeligt iorden, for det man ikke altid ser er, at der er ansat folk til at foretage tyndplade arbejdet. Jeg formoder at de har deres håndværk iorden, de får blot ikke nogen kredit for det færdige produkt.
Og jow - du har helt ret i at det var Jensmc der skulle arbejde i NASA, det var noget med nogle bremsepedaler til SATURN IV løfteraketterne
Jeg rejser nok derover med ham, for at lave bøsninger til støttefoden på månelandings modulerne
Mvh
Poul Erik E
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej
Lige lidt med skære skiver
De skiver der bliver brugt i vores finmekaniske værksted er 1-1.5 mm tykke og afsætter ikke meget varme.
Jeg har prøvet at bruge dem og det holdet 100 i tynd plade. Men lidt varme kommer der jo men kun til at bobble lakken tæt på snittet og ikke noget med sprællemænd i pladen.
Lige lidt med skære skiver
De skiver der bliver brugt i vores finmekaniske værksted er 1-1.5 mm tykke og afsætter ikke meget varme.
Jeg har prøvet at bruge dem og det holdet 100 i tynd plade. Men lidt varme kommer der jo men kun til at bobble lakken tæt på snittet og ikke noget med sprællemænd i pladen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
Hej Niels,nielsfup skrev:Hej
Lige lidt med skære skiver
De skiver der bliver brugt i vores finmekaniske værksted er 1-1.5 mm tykke og afsætter ikke meget varme.
Jeg har prøvet at bruge dem og det holdet 100 i tynd plade. Men lidt varme kommer der jo men kun til at bobble lakken tæt på snittet og ikke noget med sprællemænd i pladen.
Du har fuldstændig ret i at den tynde skæreskive er som skabt til arbejde i tyndplade - den kan godt anbefales
Mvh
Poul E
Re: Mit 1976 FS1-DX projekt
tja de er dyre i drift,, hvis man misbruger dem,,løsningen er en ekstra vinkelsliber ,,som kun har dem,,evt en batteri vinkelsliber,,,så er man ikke fristet til at grovskære med dem,,såkan en skive faktisk holde ret længe
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen