Mit 1976 FS1-DX projekt

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Besvar
sailor

Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af sailor »

Tjae ... hvor skal man egentlig begynde, når man står med nogle stel, som alle er meget slidte i
bøsninger for bagsvinger og centralben, og med div. andre mangler :D
Endvidere er beslagene til bagskærmen blevet "afmonteret" formentlig i forbindelse med installation
af en Thansen "cross" bagsvinger. Kort sagt et dårligt udgangspunkt, men afgjort en udfordring
der er værd at tage op.

Der blev fremstillet en ny bøsning for bagsvingeren, men hvordan kan jeg så være sikker på at den
kommer til at sidde fuldstændigt lige - nej vel ...

Så fremstillede jeg en svejse-lære med udgangspunkt i et stel, jeg vidste var iorden, og fik således
et u-undværligt værktøj for al fremtidig renovering af den nederste del af stellet.
Nu ved jeg med det samme om et stel er skævt, og i givet fald hvor - og i forhold til hvad.

Jeg glemte at fortælle, at armen til fastgørelse af udstødningen også var "fordampet" engang i tidens
løb.

Nu er der monteret en ny tværgående bøsning til bagsvingeren, nye bøsninger for centralbenet, nye
beslag for bagskærmen, og sluttelig en ny arm for udstødningen.

Billederne er taget med min mobil, derfor ikke den bedste kvalitet ... god fornøjelse :)

Mvh
Poul Erik E
Vedhæftede filer
Image197 (Large).jpg
Image197 (Large).jpg (101.33 KiB) Vist 5916 gange
Image199 (Large).jpg
Image199 (Large).jpg (99.19 KiB) Vist 5914 gange
Image201 (Large).jpg
Image201 (Large).jpg (126.59 KiB) Vist 5914 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Super med nye opfindelser til at gøre renoveringerne nemmere 8) det ser godt ud det du har lavet ,,, glæder mig til at følge procjektet på side linien :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Denno
Stor knallert
Indlæg: 197
Tilmeldt: søn 4. jan 2009 18:13
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Denno »

Det blev da rigtig fint, ikke til at se det har været helt væk :D
Brugeravatar
gade
Stor knallert
Indlæg: 101
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 09:45
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af gade »

:roll: hold da op det er ser sku godt ud og godt fundet på.
yamaha dx årg 78 match
yamaha k1 årg 73 match adskilt
yamaha k1 årg 76 match adskilt
yamaha k1 årg 77 match adskilt
yamaha k1 årg 78 match adskilt
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Ser godt ud..... super med et lære og genopbygge dem efter !!

Når nu du har måttet genopbygge så meget på stellet, og i særdeleshed ophænget til udstødningen, så gør lige dig selv den tjeneste at prøvemontere en baggaffel, motor med cylinder og den udstødning der skal på. Dette for at være sikker på at din kickstarter rent faktisk kan gå forbi udstødningen og at udstødningen ikke hænger inde i baggaffelen / bagaksel. Jeg brugte selv lige en times tid eller 2 med min 76 på denne måde for at undgå problemer. og jeg kan fortælle at havde jeg IKKE lavet min prøvemontering, så havde lakeringen på stellet været ødelagt da maskinen skulle samles op.
Vedhæftede filer
Small_IMG_4757.jpg
Small_IMG_4757.jpg (118.41 KiB) Vist 5844 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Sailor
Det ser rigtig godt ud super job 8) , billederne er fine :D :wink:
mvh. Lars
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af olebole »

hej sailor. det ser fint ud med den opstilling. jeg måtte også lave nye beslag på mit 76 stel
de beslag der holder bagskærmen er næsten altid rustet op.
mvh. ole
Vedhæftede filer
beslag på stel.jpg
beslag på stel.jpg (57.3 KiB) Vist 5802 gange
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Kim B S »

Hej sailor.
Det må være dig de kalder opfinderen ude i byen. :D Godt fundet på med det stativ så man kan få det hele til at passe. :wink: En god ting til at få flere Yamaha stel til at overleve. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
sailor

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af sailor »

olebole skrev:hej sailor. det ser fint ud med den opstilling. jeg måtte også lave nye beslag på mit 76 stel
de beslag der holder bagskærmen er næsten altid rustet op.
mvh. ole
Hej Ole,

Jeg havde faktisk også overvejet at "tigge" gevind møtrikken fast til beslaget, men jeg endte med at sølvlodde
den. Det er i virkeligheden nok bedst at tigge" den på, men jeg kan virkelig godt lide tanken om alt kan skilles
ad igen uden brug af vinkelsliber og "ildøkse"

Mvh
Poul Erik E
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af dexta »

Det ser godt ud, der er lang vej, men det ser godt ud indtil videre ! :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Thomas P. »

Hej Poul-Erik.

Det ser rigtig godt ud :)
Det bliver spændende og følge projektet skride fremad :D
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Poul-Erik A. »

Godt fundet på og flot smedearbejde. :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af strynboen »

super svejselære,,du lejer den vel ud,,he he :?: :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sailor

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af sailor »

Morten - Webmaster skrev:Ser godt ud..... super med et lære og genopbygge dem efter !!

Når nu du har måttet genopbygge så meget på stellet, og i særdeleshed ophænget til udstødningen, så gør lige dig selv den tjeneste at prøvemontere en baggaffel, motor med cylinder og den udstødning der skal på. Dette for at være sikker på at din kickstarter rent faktisk kan gå forbi udstødningen og at udstødningen ikke hænger inde i baggaffelen / bagaksel. Jeg brugte selv lige en times tid eller 2 med min 76 på denne måde for at undgå problemer. og jeg kan fortælle at havde jeg IKKE lavet min prøvemontering, så havde lakeringen på stellet været ødelagt da maskinen skulle samles op.
Det er godt at du nævner det med at prøve diverse pasninger og justeringer af før der males.
Det er noget der er fast rutine på karosseri værkstederne, hvor jeg har trådt mine barnesko.
Det kan afværge de store ærgelser når der er malet, og man finder ud af at noget ikke passer.

Jeg tænker tit på det når jeg ser OCC (Orange County Choppers) på Discovery.
Det er sket mere end en gang at TEUTUL drengene har fået noget tilbage fra maler, blot for at
konstatere at det ikke passer, fordi de glemte at prøve det af før der blev malet.

Jvf. ovenstående prøvede jeg mit stel af i dag, og det passede på millimeteren :D

Det kunne være at man skulle tilbyde sin assistance hos NASA :lol:

Mvh
Poul Erik E
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det var godt at det passede.. jeg tvivlede nu heller ikke på dine evner, men ville være surt at finde ud af det bagefter HVIS du ikke selv havde tænkt tanken
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af strynboen »

har i lagt mærke til at chopper drengene,,står og sliber med vinkelsliber på de nyforcromede og nymalede mc er,,de er sgu de mest berømte amatøre i verden,,og alt den varme de får smidt i de blik enmer,,det bliver vind skævt,,og så en masse spartel udenpå næsten som sccoter galleri,,men det er måske bare mig der er forkert på den
nasa ,var det ikke jens mc..der ville søge derind,,der var noget med en rumraket,,han ikke var helt tilfreds med,,så kan du jo tage med :wink:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sailor

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af sailor »

strynboen skrev:har i lagt mærke til at chopper drengene,,står og sliber med vinkelsliber på de nyforcromede og nymalede mc er,,de er sgu de mest berømte amatøre i verden,,og alt den varme de får smidt i de blik enmer,,det bliver vind skævt,,og så en masse spartel udenpå næsten som sccoter galleri,,men det er måske bare mig der er forkert på den
nasa ,var det ikke jens mc..der ville søge derind,,der var noget med en rumraket,,han ikke var helt tilfreds med,,så kan du jo tage med :wink:
Hej Strynbo,

Jeg har selv tænkt på, at de der fyre har en lidt speciel måde at gøre tingene på - ihvertfald set med karetmager briller.
Jeg har imidlertid lagt mærke til, at de skæreskiver der bruges er ekstremt tynde, og dermed er den varme der afsættes i materialet også en anelse mindre. Skærer man i et tyndplade emne med en krum overflade, er risikoen for efterfølgende flimmer en del mindre, end hvis man skar i en helt lige plade.

Jeg tror at arbejdet hos OCC er rimeligt iorden, for det man ikke altid ser er, at der er ansat folk til at foretage tyndplade arbejdet. Jeg formoder at de har deres håndværk iorden, de får blot ikke nogen kredit for det færdige produkt.

Og jow - du har helt ret i at det var Jensmc der skulle arbejde i NASA, det var noget med nogle bremsepedaler til SATURN IV løfteraketterne :lol:
Jeg rejser nok derover med ham, for at lave bøsninger til støttefoden på månelandings modulerne :lol:

Mvh
Poul Erik E
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af nielsfup »

Hej
Lige lidt med skære skiver
De skiver der bliver brugt i vores finmekaniske værksted er 1-1.5 mm tykke og afsætter ikke meget varme.
Jeg har prøvet at bruge dem og det holdet 100 i tynd plade. Men lidt varme kommer der jo men kun til at bobble lakken tæt på snittet og ikke noget med sprællemænd i pladen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
sailor

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af sailor »

nielsfup skrev:Hej
Lige lidt med skære skiver
De skiver der bliver brugt i vores finmekaniske værksted er 1-1.5 mm tykke og afsætter ikke meget varme.
Jeg har prøvet at bruge dem og det holdet 100 i tynd plade. Men lidt varme kommer der jo men kun til at bobble lakken tæt på snittet og ikke noget med sprællemænd i pladen.
Hej Niels,

Du har fuldstændig ret i at den tynde skæreskive er som skabt til arbejde i tyndplade - den kan godt anbefales :D

Mvh
Poul E
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Mit 1976 FS1-DX projekt

Indlæg af strynboen »

tja de er dyre i drift,, hvis man misbruger dem,,løsningen er en ekstra vinkelsliber ,,som kun har dem,,evt en batteri vinkelsliber,,,så er man ikke fristet til at grovskære med dem,,såkan en skive faktisk holde ret længe
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."