længde på forrør
længde på forrør
Hejsa alle jer, der kører med en udstødning, hvor potten spændes fast med et spændebånd e.lign.
Da udstødningen er meget vigtig for en 2takter, har jeg sådan tænkt på at lave et beslag, så man kan flytte selve potten, altså justere længden på forrøret.
Det vil jo teoretisk ændre på, i hvilke omdrejningstal, udstødningen arbejder bedst Jeg mener at teorien siger, jo længere et forrør, jo bedre arbejdsområde i lavere omdrejninger, og omvendt med kortere forrør. -eller bare finde den længde, hvor udstødningen arbejder bedst i forhold til netop ens motoropsætning.
Nogen der har prøvet eller.. ??
Da udstødningen er meget vigtig for en 2takter, har jeg sådan tænkt på at lave et beslag, så man kan flytte selve potten, altså justere længden på forrøret.
Det vil jo teoretisk ændre på, i hvilke omdrejningstal, udstødningen arbejder bedst Jeg mener at teorien siger, jo længere et forrør, jo bedre arbejdsområde i lavere omdrejninger, og omvendt med kortere forrør. -eller bare finde den længde, hvor udstødningen arbejder bedst i forhold til netop ens motoropsætning.
Nogen der har prøvet eller.. ??
Mvh Mads Thomsen
- bonde søren
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 399
- Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
- Kontakt:
Re: længde på forrør
hmm, det lyder interessant det giver også mening, da et kort forrør skulle arbejde godt i de høje omdrejninger, og med scooterens variator ligger motoren tit i høje omdrejninger.
Jeg synes det er lidt sværere at finde det rigtige til en gearmaskine, da man kommer "uden" for høje omdr. ved gearskift.
Overgangen fra 3. til 4. kan godt være lidt svær med promaudstødningen, da motoren falder uden for promaens arbejdsområde, og da det er en gammel brugt proma, har jeg selv lavet beslag til den og jeg har sat den så langt frem som muligt :b
men jeg ledte lidt efter en smule mere træk i mellemområdet så jeg ikke skal skifte gearing.
Jeg synes det er lidt sværere at finde det rigtige til en gearmaskine, da man kommer "uden" for høje omdr. ved gearskift.
Overgangen fra 3. til 4. kan godt være lidt svær med promaudstødningen, da motoren falder uden for promaens arbejdsområde, og da det er en gammel brugt proma, har jeg selv lavet beslag til den og jeg har sat den så langt frem som muligt :b
men jeg ledte lidt efter en smule mere træk i mellemområdet så jeg ikke skal skifte gearing.
Mvh Mads Thomsen
Re: længde på forrør
løsningen er dyr og hedder 5 gearet motor.....så er hullet mellem gearene lukket
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: længde på forrør
Ja
Eller en 45mm cylinder der ikke er portet for hårdt.
Eller en 45mm cylinder der ikke er portet for hårdt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: længde på forrør
Ja ! 5 gear lukker selvfølgelig alle "hullerne"
nielsfup, jeg har fulgt dit projekt med 45mm cylinder og bossudstødning rimelig nøje, og hvordan kan det være, at bossdæmperen har et meget anderledes forrør, hvor bukkene ikke er så "skarpe" ?? gør det nogen forskel ??
nielsfup, jeg har fulgt dit projekt med 45mm cylinder og bossudstødning rimelig nøje, og hvordan kan det være, at bossdæmperen har et meget anderledes forrør, hvor bukkene ikke er så "skarpe" ?? gør det nogen forskel ??
Mvh Mads Thomsen
Re: længde på forrør
Hej
Når jeg kikker på en 5,3 skrå og Boss så er det ikke meget forskel på forrøret buk.
Men boss røret er 34 mm udvendigt mod 32mm på en 5,3
Når jeg kikker på en 5,3 skrå og Boss så er det ikke meget forskel på forrøret buk.
Men boss røret er 34 mm udvendigt mod 32mm på en 5,3
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: længde på forrør
I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
Re: længde på forrør
Jeg kører med en protuna fs1 cylinder der ikke er portet i udstødningen men boret op til 46,5 mm. den trækker ikke over 9000 omd. men slæber til gengæld
en 17 tands gearing med en 5,3 udstødning sætter jeg en boss dæmper på går den op på ca 10.000 omd. men midster sin træk kraft i 4. gear
hvis jeg derimod sætter min gamle Z1 cylinder på trækker den 11.500 omd. med en boss men kan så ikke trække over 12 gearing
Jeg har valgt at skåne motoren ved at køre med lave omd. og høj gearing
med de erfaringer jeg har gjort mig tror jeg det er svært at kombinere høje omr. med god træk kraft
en 17 tands gearing med en 5,3 udstødning sætter jeg en boss dæmper på går den op på ca 10.000 omd. men midster sin træk kraft i 4. gear
hvis jeg derimod sætter min gamle Z1 cylinder på trækker den 11.500 omd. med en boss men kan så ikke trække over 12 gearing
Jeg har valgt at skåne motoren ved at køre med lave omd. og høj gearing
med de erfaringer jeg har gjort mig tror jeg det er svært at kombinere høje omr. med god træk kraft
Mvh
Frandsen
Frandsen
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: længde på forrør
jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
- kim.bjoern
- Stor knallert
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
- Kontakt:
Re: længde på forrør
På en Kreidler var/er den anbefalede fremgangsmåde; at man køber et nyt forrør (for langt), og stiller lidt til side! Så saver man 4-7mm af det gamle forrør - ad gangen, prøver knallerten i mellem hver gang. Hvis den er godt tunet, skulle der gerne være en lille forbedring for hver gang, når man så får savet for meget af, og den kører dårligere, vender man tilbage til det nye forrør - og saver som forrige gang!!Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
Anvendt videnskab
Re: længde på forrør
Ja det er lige sådan man gør
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: længde på forrør
Hvad er længde på ett 28mm forrør ?
Re: længde på forrør
Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?claus olieklud skrev:jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
mvh
Knud
Re: længde på forrør
Hej Knud.Knud skrev:Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?claus olieklud skrev:jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
mvh
Knud
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. Det skal væk først. Og det er ikke bare lige. Ellers tror jeg ikke det gavner.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: længde på forrør
Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt: for den originale udstødning: forrøret indsættes altså i et rør der sidder fastsvejst/skjult inde i potten /er en del af potten...damn!Kim B S skrev:Hej Knud.Knud skrev:Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?claus olieklud skrev:jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
mvh
Knud
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. Det skal væk først. Og det er ikke bare lige. Ellers tror jeg ikke det gavner.
Hilsen Kim.
mvh
Knud
Re: længde på forrør
Hej Knud.Knud skrev:Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt: for den originale udstødning: forrøret indsættes altså i et rør der sidder fastsvejst/skjult inde i potten /er en del af potten...damn!Kim B S skrev:Hej Knud.Knud skrev:Kan der opnåes noget ved på den originale TUM-udstødning med 28 mm forrør at korte forrøret af så den kun lige netop stikker ind i potten?claus olieklud skrev:jeg er helt enig... forrøret skal kun lige ind i potten...Allan M skrev:I gamle dage savede vi et par centimeter af de løse 32mm forrør for at få dem til at svare til "ca under bremsepedalen" hvor forrøret normalt går over i potten.
Hvis man ikke gør det, så stikker der et ret langt stykke forrør ind i ekspansionspotten, og det tager effekt (svarer til princippet i en lovlig/droslet udsstødning, som har et stykke rør sat ind).
Jeg er helt enig i, at længden på forrøret har enorm betydning. Men at ramme de helt korrekte mål til en given cylinder/opsætning er en større videnskab.
mvh
Knud
I den lovlige har man et andet rør, som fortsætter et stykke længere ind. Det skal væk først. Og det er ikke bare lige. Ellers tror jeg ikke det gavner.
Hilsen Kim.
mvh
Knud
Ja, det er nemlig rigtig! Og jeg har aldrig rigtig fundet ud af en god måde, på hvordan man kan fjerne det rør. Men jeg har hørt, at det er nødvendigt at skære udstødningen op for at få røret ud. Og så synes jeg måske nok at det bliver lige rigeligt drastisk. Derfor kører min egen Yamaha, med en skråt-skåret 5,3 udstødning.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.