Montage af bremselyskontakter

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
memphis
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2009 11:38
Kontakt:

Montage af bremselyskontakter

Indlæg af memphis »

Jeg har ”støvsuget” forum for informationer og billeder af de 2 modeller af bremse lyskontakter. Jeg har også prøvet at se reservedels kataloger og instruktionsbøger, dog uden held.
Min Yamaha er desværre monteret med de firkantede baggaffel (racer), den orginale er nok ædt op af rust.
Da jeg sidst lavede Yamaha sidst i 80’erne, fandtes der kun den gamle model af bremselyskontakt, og den passer nu osse fint i den uorginale baggaffel. Jeg mener af jeg monterede den med en fjeder(ala den til racer kontakten), men nu skal man montere den med 2 stykker metal der ligner noget til en lynlås og så et lille stykke blik. Så det endte med, for at få det til at virke, så kontakten ikke bliver ødelagt i brug, så lavede jeg selv en fjeder af noget fra en gammel kontorlampe, sikke noget klamphuggeri.
Det er mit problem med den gl. Model af kontakten er, at jeg gerne vil have bremse lyset aktiveret imellem spillerummet hvor bremsebakkerne ikke er begyndt at gå i indgreb. Det er svært når kontakten først sluttes/brydes når den er ved sit ende stop. DVS. så er SKAL jeg have en fjeder til at kompensere fra kontaken sluttes til baghjul blokere, ellers bøjes armen på kontakten.
Det jeg vil spørge om her i forumet, er om nogen skulle have billeder af gammel eller ny kontakt hvor den er monteret, så jeg kan stjæle lidt inspiration. Helst på Thansen baggaflen, men ellers er det ok, hvis der er nogen der har billeder hvor der er monteret bremselys kontakt i den orginale baggaffel. Håber at der er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har indsat billed af ny og gammel model bremselynkontakt med beslag og fjedre.
Vedhæftede filer
GL model.jpg
GL model.jpg (24.93 KiB) Vist 10140 gange
Ny. model.jpg
Ny. model.jpg (19.93 KiB) Vist 10140 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af Morten - Webmaster »

nr 2 du viser, er den model man bruger på pedal versioner i England, Holland m fl.

det er noget bøvl med den alm kontakt, så hvorfor ikke prøve den anden pedal type, den kan kun være bedre til den vandring du ønsker.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
steensgaard
Stor knallert
Indlæg: 269
Tilmeldt: man 8. sep 2008 14:26
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af steensgaard »

hej memphis

her er lige et par billeder af hvordan jeg har monteret min bremsekontakt.. det er den nye model jeg har på min :)
beklager den dårlige billedkvalitet.. men man kan vidst godt se hvordan den sidder.. :P


Billede

Billede

Billede
Yamaha FS1 4 gear 1977 90% Færdig

Jeg har lige færdiggjort grundforløbet som Mc/Knallert mekaniker, og søger nu lærer plads som Knallertmekaniker
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Memphis og velkommen til.

Jeg kan godt genkende problemet med en bremsepedal, der ikke hører til resten og løste det ved ud bruge et stykke kraftig kobbertråd i passende længde, i stedet for det stykke der forbinder "lynlåsen" med kontaktarmen...

Har dit brugernavn evt. relation til Elvis ? Ikke fordi jeg ved noget særligt om emnet - bare en assotiation...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
memphis
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2009 11:38
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af memphis »

Tak for jeres respons. Desværre er der som jeg frygtede ikke nogen ”for kromet” løsning på problemet, slet ikke når jeg bruger den firkantede ”racer baggaffel”.


Svar: Morten – Webmaster
Nu ved jeg hvordan det, som der mange steder på nettet bliver kaldt en ”racer kontakt” monteres. Jeg troede, at den var lavet til det som mange steder på nettet bliver kaldt en ”racer baggaffel”.
Men kontakten er fra Yamaha’s pedal model fra 72. Fandt også billeder af den ude i reperations håndbogen ude under manualer.

Svar: Steensgaard
Kontakten bliver brugt som en nødløsning fordi ”racer baggaflen” er alt for tyk, og man derfor ikke kan montere den gamle model af bremselyskontakten.
Desværre kan jeg ikke huske, hvordan jeg selv monterede den gamle bremselyskontakt. Det var også midt/sidst i 80’erne. Jeg er glad for, at du har taget billeder. Det er godt nok ikke den fede løsning, at have ledninger siddene der, og stritte ud i luften.
Kan det passe, at ved montage på den orginale baggaffel, kommer fjeder eller ståltråd til at gå på BAGSIDEN af bremsepedalen, inden det griber fat i det lille stykke bøjede metal, der er svejst på bremsepedalen?.

Svar : Poul-Erik A.
Kunne du uddybe, hvad du mener med bremsepedalen ikke hører til resten. Kunne du evt. tage et billed.
Ståltråd er ikke den fede løsning her. Da jeg meget gerne, lige som i en bil, skulle have mulighed for at aktivere bremselyset, uden at der bremses. Nu er det bare sådan at kontakten slutter strømmen stort set ved endestoppet af kontakten (den gamle model), så for ikke at bøje armen på kontakten, skal jeg bruge en fjeder. Det kan også være at min kontakt er defekt. Er der nogen, der har en gl model bremselyskontakt, hvor strømmen tilsluttes midt i bevægelsen. Så vil jeg nemlig kunne bruge ståltrådsmodellen.
Jeg var ikke lige klar over, at man ville kunne se mit brugernavn i forum. Jeg lavede bare et tilfældigt et. Det blev så Memphis. Det er fordi jeg har en, faktisk to, amerikanske Collier. De hedder henholdsvis Memphis og Buick. Memphis er i øvrigt opkaldt efter Memphis Raines, spillet af Nicolas Cage i filmen ”Gone In 60 Seconds”. Nå men nok om det.

Jeg tager nogle billeder senere, af min egen løsning.....
Håber at der er flere der vil tage billeder af deres egen personlige løsning på dette problem.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af nielsfup »

Hej Mimphis
Velkommen til

Hvis det er en Thansen kontakt så virker den ikke.
De har netop det problem du beskriver. Og nogle af den kortslutter også så sikringen springer.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
memphis
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2009 11:38
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af memphis »

Hej Nielsfup

Min bremselyskontakt kortslutter dog ikke, men den er helt gal med kontaktpunktet.
Kontakten sluttes / bryden når armen på kontakten er lige imellem de to sorte streger.
Det første billed er der hvor jeg starten med at aktivere bremsepedalen, og der er, efter min smag alt for meget slub i bremsearmen inden den bremser, men det var jeg nød til at lave, for overhoved at få det til at fungere.
Det andet billed er hvor min arm på kontakten rammer bundstop.
Jeg vil prøve, at købe en bremselys kontakt af Benny. Hvis bare kontaktpunktet ligger nærmere midten, så er det lige meget om jeg bruger stål eller fjeder til at forbinde den med bremsearmen.
Vedhæftede filer
Billed 1
Billed 1
P1200169 crop 300.JPG (27.63 KiB) Vist 9796 gange
Billed 2
Billed 2
P1200170 crop 300.JPG (32.97 KiB) Vist 9796 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af Morten - Webmaster »

på de originale mener jeg man kan flytte armen så punktet passer
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af strynboen »

mener også at man løsner skruen,,og flytter armen,,der er også noget med nogle bremse pedaler har et ekstra beslag til en fjeder,,eller er det kun til pedal modeller
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Montage af bremselyskontakter

Indlæg af Poul-Erik A. »

memphis skrev:Tak for jeres respons. Desværre er der som jeg frygtede ikke nogen ”for kromet” løsning på problemet, slet ikke når jeg bruger den firkantede ”racer baggaffel”.

Svar : Poul-Erik A.
Kunne du uddybe, hvad du mener med bremsepedalen ikke hører til resten. Kunne du evt. tage et billed.
Ståltråd er ikke den fede løsning her. Da jeg meget gerne, lige som i en bil, skulle have mulighed for at aktivere bremselyset, uden at der bremses. Nu er det bare sådan at kontakten slutter strømmen stort set ved endestoppet af kontakten (den gamle model), så for ikke at bøje armen på kontakten, skal jeg bruge en fjeder. Det kan også være at min kontakt er defekt. Er der nogen, der har en gl model bremselyskontakt, hvor strømmen tilsluttes midt i bevægelsen. Så vil jeg nemlig kunne bruge ståltrådsmodellen.

Jeg tager nogle billeder senere, af min egen løsning.....
Håber at der er flere der vil tage billeder af deres egen personlige løsning på dette problem.
Hej igen.

Jeg har forsøgt med et foto (utydeligt) og jeg huskede forkert m.h.t. kobbertråden, for derimod har jeg lavet et lille beslag, der "flytter" punktet bagud, for denne pedal har en mystisk vinkel - måske en kopi, for netop pedalen der sad på før havde den lille trekant foran til den anden kontakt, som Steensgaard's foto viser ? Jeg studsede desuden lidt over den udvendige lednings-føring Steensgaard, for der er jo en lille sprække i stellet til ledningstræk ?
Billede056.jpg
Billede056.jpg (94.6 KiB) Vist 9652 gange
Jeg har herunder fjernet pedal og kontakt incl. beslag, der flytter punktet ca 2 cm tilbage. Måske nogle kan gennemskue pedalens oprindelse med de specielle vinkler ?
Januar 2010 002.jpg
Januar 2010 002.jpg (30.65 KiB) Vist 9651 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"