Side 1 af 2

Motor renovering.

: tirs 11. dec 2007 21:22
af 12walle
Jeg har jo lige købt den her 2gear, og må nok indse den trænger til nye lejer i motoren. Så det er weekendens projekt, men da jeg ikk vil stå Lørdag eftermiddag og mangle noget vil jeg lave en tjek liste med de ting jeg skal bruge.

Ny motor olie(men hvad skal jeg købe?)
Lejer
Simmeringe
Pakninger
Koblingsplader
Sodsæt

Tænding cylinder og stempel er ok, men er der andet jeg bør skifte. Eller er der noget jeg har glemt i motoren som kan overraske når den bliver åbnet, har ikk åbnet en motor i 10 år så er lidt rusten 8)

: tirs 11. dec 2007 22:02
af Yamaha FS1 50SS
Hej
jeg ville lige kontrolere at gearskifte og kickstarteraksel ikke har jævnet nuterne til pedalerne fandens ærgeligt at skulle skille den ad igen for at skifte dem og husk flydene pakning til midterstykket i motoren :)

: tirs 11. dec 2007 22:17
af 12walle
Se det med flydende pakning havde jeg da glemt alt om, tak for det. :wink:

: tirs 11. dec 2007 22:29
af Morten - Webmaster
Hej du,

Mht olie, hvis du bruger "søg" funktionen i toppen af forummet og skriver "olie" får du blandt andet denne tråd frem (nederste hit)

viewtopic.php?t=42&highlight=olie

Du må ikke misforstå, jeg vil skam gerne finde svaret til dig :wink:

Men det er egentligt rigtig nemt og effektivt at bruge søge funktionen nu hvor vi efterhånden har så mange tråde at søge i :lol:

Husk nye skruer til koblingsfjedrene, nyt motor skruesæt og stik den alligevel en ny kondensator og et sæt platiner (Super) du vil IKKE fortryde at du skifter disse 2 SLIDDELE !!!

Husk at du har aftrækker til svinghjul hjemme og søgeblade til platiner.

Nye låseblik til fortandhjul & koblingsknast.

Evt en ny fjeder der holder skiftegaffelen ned mod skiftetromlen (den er tit træt og kan knække eller twiste rundt og skubbe istedet for at trække)

ellers som Johnny også nævner, check GRUNDIGT din stråler på akselerne.

God fornøjelse.

: lør 15. dec 2007 11:49
af 12walle
Jeg gir snart op, og har ikk engang fået motoren åbnet endnu...
Alle skruer er skruet helt´runde så måtte igang med bore maskinen, nu er jeg så nået til og skulle have skildt kobling ad, her kan jeg slet ikk få løsnet møtrikkerne.. Nogen gode råd til hvordan jeg nemmest holder Primærtandhjulet mens jeg løsner? Må indrømme humøret er lidt i bund, da jeg ikk har nogen der kan hjælpe mig i omegnen. Og snart giver op, startede i Torsdags og har ikk engang fået motoren skildt ad :cry:
Billede

..

: lør 15. dec 2007 12:09
af Allan M
Åh ja, det er jo en klassikker at huske at skille koblingen ad mens motoren stadig sidder på knallerten :?

Nå, Louis.de har et koblingsværktøj til det samme. Det hjælper dig ikke så meget lige nu....
Men: Så kan du bukke et stykke jern i form af et stort "S" så det kan gå ind gennem siden på koblingsskålen og gribe fat i koblingsnavets takker. Det er også sådan Haynes-manualen foreslår man gør.

: lør 15. dec 2007 12:23
af Yamaha FS1 50SS
Hej

jeg har taget 2 af metal pladerne lagt dem sammen og har hæftet dem med svejseren og sat et hånd tag på og få nu håndtaget til at side rigtigt i sliserne min blev dsv lidt skæv


Billede


Billede

Håber det hjælper både dig og andre med det problem :wink:

: lør 15. dec 2007 12:23
af 12walle
Jeg var nød til og pille motor af for og komme til og bore skruerne ud. Tror måske jeg har taget munden for fuld, er alt for rusten til og gå i gang med et sådan projekt.. Må nok indse motoren ikk bliver lavet af mig selv, så er problemet bare og finde et værksted der kan hjælpe mig.. Jeg gir op :cry: Lidt træls den første oplevelse med yamaha efter 10år tager pippet helt fra mig... Ved godt i måske mener jeg giver for hurtigt op, men er lidt afhængig af at have en knallert der kan køre mig til og fra arbejde.. Og har ikk det store værksted/værktøjs kasse, så det hele skal foregå i carport og på køkkenbord, så har ikk engang mulighed for og lave et sådan S til og få koblingen af :x

: lør 15. dec 2007 12:34
af Yamaha FS1 50SS
12walle skrev:Jeg var nød til og pille motor af for og komme til og bore skruerne ud. Tror måske jeg har taget munden for fuld, er alt for rusten til og gå i gang med et sådan projekt.. Må nok indse motoren ikk bliver lavet af mig selv, så er problemet bare og finde et værksted der kan hjælpe mig.. Jeg gir op :cry: Lidt træls den første oplevelse med yamaha efter 10år tager pippet helt fra mig... Ved godt i måske mener jeg giver for hurtigt op, men er lidt afhængig af at have en knallert der kan køre mig til og fra arbejde.. Og har ikk det store værksted/værktøjs kasse, så det hele skal foregå i carport og på køkkenbord, så har ikk engang mulighed for og lave et sådan S til og få koblingen af :x
Hej
jeg har med forsigtighed også prøvet at sætte håndtaget på en vandpumpetang igennem hulet til nålelejet i plejlstangen så krumtappen ikke kan drejehelt rundt og har så kunnet løsne primær hjulet på den måde men der skal være gummi af god kvalitet på håndtaget af vandpumpetangen så den ikke ødelægger plejlstangen og motorhuset og husk ikke voldtage det når du gør det på den måde den møtrik sider normalt ikke så hulens fast
Mvh Johnny

: lør 15. dec 2007 13:01
af 12walle
Sådan Johnny, tak for det.. det virkede 8) har nu fået kobling osv af.

: lør 15. dec 2007 14:04
af Yamaha FS1 50SS
12walle skrev:Sådan Johnny, tak for det.. det virkede 8) har nu fået kobling osv af.
:) :wink:

: lør 15. dec 2007 14:27
af 12walle
Billede

Så er der bare rengøring og samling tilbage.. det har desværre kostet koblingsknasten livet, desværre en original, men en u-original kan vel bruges og den er jo ikk så dyr..
Har været meget tæt på og give op, men nu tror jeg jeg er på rette vej( med lidt hjælp her fra) :lol: :lol:

: lør 15. dec 2007 14:40
af NorwegianFS1
Happy ending :D
Det gav meg inspirasjon. :D Tror søren meg jeg skal ta den ene motor ikveld :D

Einar

: lør 15. dec 2007 14:52
af 12walle
Håber da på happy ending :D Glad for jeg har inspireret dig, håber dog du har lidt nemmere ved det end mig..

: lør 15. dec 2007 15:12
af Yamaha FS1 50SS
12walle skrev:Håber da på happy ending :D Glad for jeg har inspireret dig, håber dog du har lidt nemmere ved det end mig..
Hej
Husk at smøre lejerne med lidt olie inden du samler den og pakdåserne ligeså så det glider nemt på ellers river du læberne på pakdåserne også er om igen da de risikere at blive utætte

: lør 15. dec 2007 15:46
af 12walle
Jeg har lejerne til og ligge i blød, og pakdåser får også en tur.. Så varmer jeg blokkene op når det hele skal monteres...

: lør 15. dec 2007 15:51
af Morten - Webmaster
en uoriuginal knast er fin nok efter min mening.

Til en anden gang så er en luftnøgle (som dem man bruger til hjulbolte på biler) perfekt til at løsne den med :wink:

: lør 15. dec 2007 20:34
af 12walle
Ja der skal nok en opdatering af værktøjskassen til, og konen er helt indfostået med der skal indkøbes lidt..
Hun har set på jeg skildte motoren ad, og set hvor mange gange jeg har revet mig i håret, banket i bordet og ellers bare været gal. Så hun syntes bestemt også jeg skal have købt noget mere :D ..

Ellers er motoren nu næsten rengjordt og så skal den samles igen i morgen eftermiddag, og meget gerne sættes på igen..

: lør 15. dec 2007 21:11
af palle
Hej 12walle
Du kan eventuelt sætte en klud i klemme imellem tandhjulet på krumtappen og koblingen,det plejer jeg at gøre og det virker.

Palle[/quote]

: lør 15. dec 2007 21:34
af Morten - Webmaster
Hej Palle... problemet opstår i at du har taget koblings-trykpladen af, så er der friløb til krumtapstandhjulet (Jeg ved godt hvad du mente, det står i service manualen) men det gælder kun til møtrikken på krumtappen :wink:

Fedt at se din '69'er nået så langt i eftermiddags :D