Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme igen?

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme igen?

Indlæg af apandersphilip »

Hej Knallerter, :D

Nu fik jeg den nye arm hjem, og i havde ret nu "starter" den meget bedre, den fik simpelthen ikke ordenligt fat før.

Men nu som i kan se i videoen så starter den men går ud med det samme igen? :(n)

http://www.youtube.com/watch?v=iQ0OM1Q9 ... e=youtu.be

Nogle der ved hvad det kan være, jeg har prøvet med to forskellige karburatorer (hvor den ene er helt ny)?

Jeg håber at nogle eksperter kender til dette problem og kan hjælpe? :dust


Med venlig hilsen

Anders
Senest rettet af apandersphilip fre 5. okt 2012 20:57, rettet i alt 1 gang.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af Krelleh »

Det er meget svært at sige.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte fra én ende. De tre ting som skal til før motoren vil starte;

1. Du skal have en gnist (kraftig), på det rigtige tidspunkt
2. Kompressions trykket skal være højt nok
3. Brændstof i den rigtig mængde

Hvis du op flyder disse tre ting, vil resten være justering :(y)
Mvh. Christian
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af strynboen »

det lyder desvære som om stempel/stempelringe er helt færdige...motoren skal nok hoved repareres...grunden til at sælger solgte den..få prof hjælp
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

strynboen skrev:det lyder desvære som om stempel/stempelringe er helt færdige...motoren skal nok hoved repareres...grunden til at sælger solgte den..få prof hjælp
Det håber jeg godt nok ikke.. det lyder umiddelbart underligt da den har kunne køre for ikke så længe siden?
Krelleh skrev:Det er meget svært at sige.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte fra én ende. De tre ting som skal til før motoren vil starte;

1. Du skal have en gnist (kraftig), på det rigtige tidspunkt
2. Kompressions trykket skal være højt nok
3. Brændstof i den rigtig mængde

Hvis du op flyder disse tre ting, vil resten være justering :(y)

1. der er gnist har tjekket tændrøret, jeg må prøve at indstille tændingen.
2. Kompressionen burde da være i orden siden den har kunnet køre forleden?
3. Jeg har prøvet med to forskellige karburatorer hvor den ene var helt ny, og jeg kan se at der løber benzin ned i gennem slangen.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af Krelleh »

Du skal ikke tænke så meget på at denne kunne køre den anden dag. Problemet ligger jo i nu, at den ikke kan.

Nogle ting kommer fra den ene da til den anden, en stempel ring f.eks.
- Man kan ikke have en stempel ring som er "næsten knækket". Intet så er den, eller ikke.
Senest rettet af Krelleh lør 6. okt 2012 09:30, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Christian
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

Okay, arhh det er bare ærgerligt:-(

Hvad mener du om at det kunne være tændingen?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af Poul-Erik A. »

Undskyld jeg blander mig, men kunne det ikke også være den nyligmonterede karburator, der er ude af justering, evt. chocker ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af kreidlerhansen »

Få cylinder og stempel af pr. omgående og drop flere startforsøg!

Den tikkelyd opstår ved:

Knækkede stempelringe
Flækket/knæket stempelskørt
Dødt nåleleje eller løs bronzebøsning
Defekt søleleje

Det eneste pyyyha-var-det-ikke-andet-alternativ er en 'skæv' toppakning fra T.Hansen; Jeg har tidligere oplevet, at hullet til forbrændingskammeret er fejlplaceret, så en del af pakningen rager så langt ind over kanten, at stemplet får fat.

Om motoren kan køre eller ej er ikke garanti for, at den er i orden. Du drømmer ikke om, hvor tarvelig stand en ellers tæt motor kan være i, trods den starter og kører udmærket.

Jeg har sågar oplevet en motor med 1mm slør op/ned i plejlstangen starte og køre faaaantastisk... men den raslede og hylede forfærdeligt!

Af med top, cylinder og stempel... og lær så en masse om, hvordan man laver et tjek af alle komponenter. Ingen mellemvej!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

Nu har jeg rodet i en times tid med motoren, og fandt ud af at pakningen stoppede indsugningen helt til (som i kan se på billedet) :(n)

Billede

Efter en rensning så starter den således!
" onclick="window.open(this.href);return false; :(y)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af strynboen »

puha..der er godtnok smurt på...må ikke håbe at vedkommende har fyldt smøre kanalerne til krumtaps lejerne med silicone pakning..for så brænder motoren sammen i næste uge..den type pakning er døden for mange motore..det stopper smøre kanaler og olie dyser..

de nye typer pakning eks flange tætning fra wurth...opløses og forsvinder hvis der er smurt for meget på..og kan tørres af med en klud udevendig på motoren,,det hærder aldrig..men bliver tykt,,når delene spændes sammen....så man kan let adskille tingene igen...så ingen hærdede silicone klumper til at rotere rundt i mekanikken

en god regel er at smøre den flydene pakning på papirs pakningerne..i stedet for at smøre på blokdelene...køres der uden pakninger..skal det jo på pakfladerne..og kun der...det bliver ikke mere tæt af en masse pakmasse..det presses kun ud..det som ikke kan være i mellemrummet..så det er mikroskopiske mængder der skal bruges

ps undskyld hvis jeg lyder for kloge åge...men nogen er jo nødt til at skrive... :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af Krelleh »

Jeg er helt enig dig, strynboen :(y)

Få det renset helt af og skaf en rigtig papirspakning og sæt på i stedet. Evt. med et meget tynd lag flydende pakning på vej side :wink:
Mvh. Christian
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af kreidlerhansen »

Smurt PÅ?!

Min første tanke var 'fyldt op'!!! Men det er måske et kreativt alternativ til membranindsugning? ;)

Du vælger selv, men jeg ville få pillet cylinderen af og kigge ned i krumtaphuset. En perlegrusmekaniker, som elsker flydende pakning i dét omfang, kan netop forårsage førnævnte problemer.

Ordet 'nyrenoveret' bør som regel følges af svaret 'af hvem?'

Jeg skal ikke lege Kong Gulerod hvad mekanikerarbejde angår, men jeg har formår sgu at acceptere mine grænser... og fejlene som deraf opstår, når jeg forsøger at skubbe grænserne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

I har alle sammen ret, men jeg er sikker på at der ikke er flydende pakning rundt omkring...

Grunden:
Jeg må krybbe til korset og sige at det er mig selv der har lavet det L&%! der... :crying

Men man lærer af sine fejl. Det vil sige at næste gang jeg skal lavet et eller andet med pakning vil jeg kun bruge "originale" pakninger.. og ikke flydende.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af kreidlerhansen »

Eller investér i en skalpel, paknigspapir og et sæt huggepiber, så du kan lave dem selv.

Div. hobbyforretninger har et aggregat, som minder om en passer, men som har et skalpelblad for enden. Fantastisk til bundpakninger! :)

Toppakning kan generelt undværes, hvis man plansliber cylinder og top.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

Men jeg vil lige vej lejligheden sige tusind tak for jeres hjælp!

Har haft knallerter i 2-3 uger, og jeg har allerede lært utroligt meget, det er virkelig dejligt at have sådan et sted man kan spørge eksperter til råds!

Jeg bukker, najer og alt det der! :dust

Anders :tuba
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af kreidlerhansen »

Du behøver nu ikke nEje ;) Og velbekomme. Det skal nok gå - vi andre har også startet fra nul engang. Jeg håber du tilegner dig tålmodighed i et raskere tempo end jeg...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

kreidlerhansen skrev:Du behøver nu ikke nEje ;) Og velbekomme. Det skal nok gå - vi andre har også startet fra nul engang. Jeg håber du tilegner dig tålmodighed i et raskere tempo end jeg...
Tålmodighed er ikke en del af mig, desværre.. men alligevel da jeg hørte at motoren nok skulle af og top, cyl. og stempel skulle skilles ad.. gik jeg alligevel ned i min kælder og byggede den helt om så jeg fik lavet et lille arbejdsbord så jeg kunne hygge mig og rense motoren 100% og skifte de dele der kunne trænge vinteren over:-)

Jeg fik jo tilbudt en p motor som virker 100% men hvor tændrørskablet ikke sad på til 500,- overvejer at købe den og sætte den helt i stand med det meste nyt.. så jeg kunne lære det og så evt. sælge eller bruge den efterfølgende:-)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af strynboen »

det er en super ide..500 er billigt...selv om den måske er fyldt med fejl....det er ikke så stressende at opbygge en reserve motor...men tjek pejlstang for slør..den må ikke kunne trækkes ud ind..kun lidt fra side til side...det er det dyreste på en maxi motor..så lige den skal helst være ok..selv til en plovmand-500kr
..men det lyder ellers til at din cyll stempel...er det mest trængende...så 500 brugt på reserve motor..uden cyll/stempel.) hvis det mangler(.er lidt at købe noget man ikke lige skal bruge...pas på at bruge penge...på alt muligt nu...hvis du senere finder andre fejl..får du brug for hver en krone....de knallerter bruger$$$$$$$

jeg har købt mange reserveknallert motore..og opdaget at jeg ikke lige manglede dem aligevel. :hihi ..og så måtte ud og købe reservedele aligevel..fordi de dele jeg lige skulle bruge ikke passede/virkede aligevel :sad

og pludselig havde jeg næsten10 knallerter som ikke virkede helt 100%
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af apandersphilip »

Ja det er selvfølgelig rigtigt.

Jeg har tænkt mig at lave denne puch maxi p helt i top, men nyt af det meste ( altså udsenet )..

Jeg har også tænkt på at købe nyt cylinder, stempel og topstykke (men stadig standard, skal ikke have noget der lugter af fisk)

Ville dette sæt gå an?

Cylinder sæt:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... HFr2E0xp5Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Topstykke:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... HFr400xp5Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan se det er rimeligt dyrt, altså omkring 1500kr for nyt.. eller det er ikke dyrt men dyrere end andre?

Ville man kunne bruge dette cylinder sæt istedet for, eller vil Athena være bedre?
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... HFsK00xp5Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi P - Starter perfekt men går ud med det samme i

Indlæg af strynboen »

jeg ville nok tjekke den gamle brugte motor du skrev om...orginale brugte puch dele er tit bedre end nye kopi ting..få en fra forum,med ud og tjek den brugte motor..
så tror jeg du kan få afgjort om delene er brugbare...hvis den ikke har været pillet ved..er der en chance for at du ikke behøver andet end et paknings sæt simmeringe og et sæt nye lejer..for at lave en rigtig god motor..men det er for farligt bare at fare ud og købe uden hjælp

det er så mange år siden at puch lukkede..at de orginale dele næsten er opbrugt..og de kopi ting der erstatter dem er meget forskelig kvalitet...det er svært selv for en prof at købe puch reservedele i dag...sørgeligt..men sådan er det..yamaha lever på at den blev fremstillet i asien i mange år efter den stoppede salget i danmark..så der er masser af gode dele..(også dårlige)

den sidste cyll du linker til er vistnok uden plumb...og for billig..tror skyllekanalerne vælter rundt..når stempel højden ikke kan garenteres
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"