Oile ud af overtryks studs.
Oile ud af overtryks studs.
Hej der ude.
Jeg var ude og trille en lille tur på 16 km i dag. Og da jeg kom hjem, dryppede den med olie fra motoren, jeg fandt ud af at det kom fra slangen som er monteret på overtryks studsen. der kom ca. 7-8 dryp, med ved ikke hvor meget den har dryppet på turen. motoren er lige renoveret, og den har fået de der 600ml olie på.
Kørte en tur på 3.5 km den anden dag og der var ikke noget, det tyder på at det kommer når den bliver varm.
Er der nogen grund til bekymring ??
Jeg var ude og trille en lille tur på 16 km i dag. Og da jeg kom hjem, dryppede den med olie fra motoren, jeg fandt ud af at det kom fra slangen som er monteret på overtryks studsen. der kom ca. 7-8 dryp, med ved ikke hvor meget den har dryppet på turen. motoren er lige renoveret, og den har fået de der 600ml olie på.
Kørte en tur på 3.5 km den anden dag og der var ikke noget, det tyder på at det kommer når den bliver varm.
Er der nogen grund til bekymring ??
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Oile ud af overtryks studs.
Normalt løber der ikke olie ud der. Har du fyldt for meget på fra starten?
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Oile ud af overtryks studs.
Ved nærmer eftertanke kan det godt være at jeg har fyldt mellem 600 til 700ml på.Jensmc skrev:Normalt løber der ikke olie ud der. Har du fyldt for meget på fra starten?
Har det noget at sige, hvis der kom ca. 700ml på.??
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Oile ud af overtryks studs.
Har lige tømt olien ud og der var 500mlDibii skrev:Ved nærmer eftertanke kan det godt være at jeg har fyldt mellem 600 til 700ml på.Jensmc skrev:Normalt løber der ikke olie ud der. Har du fyldt for meget på fra starten?
Har det noget at sige, hvis der kom ca. 700ml på.??
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Sv: Oile ud af overtryks studs.
600-650 er hvad manualen fortæller mig. En del bliver hængende når du tapper olien af ud af bundproppen.
Er den helt tæt ind til krumtaps huset?
Er den helt tæt ind til krumtaps huset?
Re: Oile ud af overtryks studs.
Jeg har aldrig oplevet det selv. Men hvis man nu forestiller sig, at der er pulserende lufttryk i gearkasse-huset, måske på grund af utætheder. Så er det måske muligt.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Oile ud af overtryks studs.
er olien skummet når det lige kommer ud af røret...det falder sammen til flydenen olie efter kort tid..men har måske udvidet sig på et tidspunkt
hvad siger målepinden lige efter en tur..
men tror også mest det er utæt krumtaps hus..er der bensin i olien
hvad siger målepinden lige efter en tur..
men tror også mest det er utæt krumtaps hus..er der bensin i olien
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Oile ud af overtryks studs.
Olien skummet ikke, så normal ud. Det liner og lugter ikke som om der er benzin i olien.strynboen skrev:er olien skummet når det lige kommer ud af røret...det falder sammen til flydenen olie efter kort tid..men har måske udvidet sig på et tidspunkt
hvad siger målepinden lige efter en tur..
men tror også mest det er utæt krumtaps hus..er der bensin i olien
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Oile ud af overtryks studs.
Så må du tage miljøhoppene noget langsommere.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Oile ud af overtryks studs.
Ja jeg kunne jo sætte den høje fart på hele 35km/t ned..Jensmc skrev:Så må du tage miljøhoppene noget langsommere.
Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, prøvede jeg lige at se hvad olie pinden viste, nu havde den jo stået stille fra i går.
Til min stor overraskelse var olie standen 3cm over den øverste streg på olie pinden. og da jeg lyste ned i hullet var olien næsten helt op ved gevindet.
Skruede så bundskrugen ud og lod olien løbe ned i et liter mål, ind til der kun kom få dryp....ca.10min. og der var 550ml i liter målet. (lige som i går)
Hældte så stille og rolig olien på igen, til der var 200ml tilbage i liter målet. Så viste olie pinden ca. 2mm over den øverste streg på oliepinden (max.)
Kan det passe at der godt kan stå ca. 200ml tilbage i motoren når man tager bundskrugen ud ?? for så har den fået for meget olie......eller er der noget helt galt med min olie pind.??
Senest rettet af Dibii ons 3. jul 2013 17:49, rettet i alt 2 gange.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Sv: Oile ud af overtryks studs.
Hvis jeg hælder 600 ml i min FS1 kan jeg også se olien helt oppe ved gevindet, og min olie pind viser langt over stregerne selvom jeg kun stikker den ned, uden at skrue den fast.
Og der kommer ingen olie ud af slangen på min. Kan kun komme i tanke om en utæthed ved krumtaps huset, som kilde til fejlen.
Og der kommer ingen olie ud af slangen på min. Kan kun komme i tanke om en utæthed ved krumtaps huset, som kilde til fejlen.
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Oile ud af overtryks studs.
hvis du nu har "fråset" lidt med den flydende pakning da du samlede motoren,,, kan du nok få en lille krave som kan holde på lidt olie samt hvis pakningen er lidt for bred,,,, og jeg syntes nu bare at hvis den var utæt ind til krumtaphuset at så ville den bruge lidt olie samt ryge meget hele tiden også selv om det er øverst i krumtap huset ville den kunne suge lidt olie ind ,,, og husk nu at den skal stå på center støtte benet når du laver olie skift,,, så vandret / lodret som det er muligt ,,, står den på side støtte fod så kan der være meget mere olie i inden den når op til pinden ,,,
håber du finder ud af det uden at skulle skille for meget ad ,,,,
håber du finder ud af det uden at skulle skille for meget ad ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Oile ud af overtryks studs.
Hej igen.
Nu har jeg søgt lidt her på forumet omkring hvordan man skal måle olien med olie pinden.
Og en der hedder Thomas p. har skrævet følgende :
Når du måler olie standen skal du ikke skrue pinden i igen men bare lægge den an mod toppen af blokken.
Så skal olie standen være mellem de to streger. Du må ikke skrue pinden i bund og så måle så kommer olie standen over max.
Det prøvede jeg så, og så var olie standen på den nederste ring på oliepinden, Så hældte jeg ca. 100ml. mere på, og så var den lige 1mm over max. (knallerten står lige.)
Har nu kørt en tur som i går, på 15 km, og der kom ikke en dråbe olie ud.
Starter, accelerer, og køre også rigtig godt.
P.S. Jeg har givet den godt med flydende pakning, netop for den ikke skulle blive utæt.
Nu har jeg søgt lidt her på forumet omkring hvordan man skal måle olien med olie pinden.
Og en der hedder Thomas p. har skrævet følgende :
Når du måler olie standen skal du ikke skrue pinden i igen men bare lægge den an mod toppen af blokken.
Så skal olie standen være mellem de to streger. Du må ikke skrue pinden i bund og så måle så kommer olie standen over max.
Det prøvede jeg så, og så var olie standen på den nederste ring på oliepinden, Så hældte jeg ca. 100ml. mere på, og så var den lige 1mm over max. (knallerten står lige.)
Har nu kørt en tur som i går, på 15 km, og der kom ikke en dråbe olie ud.
Starter, accelerer, og køre også rigtig godt.
P.S. Jeg har givet den godt med flydende pakning, netop for den ikke skulle blive utæt.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Oile ud af overtryks studs.
honda siger også at dipstick betyder dyp-pind..og man måler ved at stikke målepinden ned på gevindet.. og .holde den mod kanten..ikke noget med at skrue den i bund
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Oile ud af overtryks studs.
Hej, ja så er den gal igen
Efter en længer køre tur dryppede der olie ud af overtryks slangen igen, så prøvede jeg at bore et hul i olie pinden og sætte et lille sugerør i så jeg kunne se om der kom olie op når jeg kørte, og det gjore der så, det skummede op af sugerøret, når jeg gav den gas.
Når men af med olie skjoldet, og på med en ny pakdåse i højre side (fra Benny), da den så meget dårlig ud, (var ellers lige bleven skiftet under en motor renovering )
Kørte så 20 km, og der kom stadigvæk olie ud af overtryks slangen, kan det så være i mellem blokkene den er gal. ?? kan ikke forstå hvad der er galt.
Der er ikke kommet for meget olie på. 600ml.
Der er intet at bemærke under kørsel, starter og køre fint.
Efter en længer køre tur dryppede der olie ud af overtryks slangen igen, så prøvede jeg at bore et hul i olie pinden og sætte et lille sugerør i så jeg kunne se om der kom olie op når jeg kørte, og det gjore der så, det skummede op af sugerøret, når jeg gav den gas.
Når men af med olie skjoldet, og på med en ny pakdåse i højre side (fra Benny), da den så meget dårlig ud, (var ellers lige bleven skiftet under en motor renovering )
Kørte så 20 km, og der kom stadigvæk olie ud af overtryks slangen, kan det så være i mellem blokkene den er gal. ?? kan ikke forstå hvad der er galt.
Der er ikke kommet for meget olie på. 600ml.
Der er intet at bemærke under kørsel, starter og køre fint.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Re: Oile ud af overtryks studs.
hvilken type olie bruger du..olien skal ikke skumme...lugter olien ikke af bensin..og ryger motoren ikke..er den tæt i motoren..så er der kun olietypen tilbage
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Oile ud af overtryks studs.
Olie er sae30, syntes ikke den lugter af benzin men det er lidt svært at sige, motoren ryger ikke, den drypper ikke med olie andre steder. kunne se den gamle simmerring i højre side har været udsat for meget varme, ( den var eller ret ny kun kørt ca. 100km.) Køre ikke med mere en 6000 til 7000 omd. og 40 til 45 i timen, kan også godt holde hånden på motoren uden at brande mig efter ca. 20km (men den er da varm)strynboen skrev:hvilken type olie bruger du..olien skal ikke skumme...lugter olien ikke af bensin..og ryger motoren ikke..er den tæt i motoren..så er der kun olietypen tilbage
Der er ikke slør i lejerne, har prøvet at rokke svinghjulet frem og tilbage, op og ned den rokker sig ikke det mindste. men drejer fint rundt. har en mistanke om at den brander den højre simmerring af, har dog ikke set på den jeg lige har sat i.
Kan motoren bliver så varm at den skyder olien ud.?? men så burde jeg vil ikke kunne holde på den.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Oile ud af overtryks studs.
Mystisk fejl, men jeg fristes til at tro, at det er en del af kompressionen, der evt. via stempelringene forårsager både defekt simmerring og derefter danner overtryk i gearkassen - selvom motoren kører fint...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Oile ud af overtryks studs.
Vil det sige at du mener der er for meget kompression, og det kan være pga. stempelringene. skal dog siges at det stempel og ringe er fra thansen.Poul-Erik A. skrev:Mystisk fejl, men jeg fristes til at tro, at det er en del af kompressionen, der evt. via stempelringene forårsager både defekt simmerring og derefter danner overtryk i gearkassen - selvom motoren kører fint...
Kan du/i anbefale et fra Benny som bare dur, køre med en standart 3 skyl f5b cylinder
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.
MVH.
Danni N.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Oile ud af overtryks studs.
Jamen, i.flg. dine observationer med bl.a. sugerøret i oliepinden tyder det på "underkompression" som var velkendt fra en slidt bil-eller traktomotor, hvor det ligefrem røg ud fra "ånderøret" p.g.a. slappe/knækkede stempelringe. Derfor mistænker jeg bl.a. stempelringene eller en "oval" foring i cylinderen for at der kan komme overtryk langs med og kan simmerringen ikke holde trykket tilbage, må dens læbe briste...
Det kunne måske afsløres med et lånt cylinder & stempelsæt, hvis mulig ?
Tilføjelse: Der er vel ikke lavet ændringer i F5B cylinderen i form af opfilede skyllekanaler, der evt. kunne være "overtryks-kanal" til krumtapshuset ?
Det kunne måske afsløres med et lånt cylinder & stempelsæt, hvis mulig ?
Tilføjelse: Der er vel ikke lavet ændringer i F5B cylinderen i form af opfilede skyllekanaler, der evt. kunne være "overtryks-kanal" til krumtapshuset ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)