cylinder tolerance
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
cylinder tolerance
Hvor meget på tolerancen mellem en fs1 cylinder og stempel være?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: cylinder tolerance
Hej Juhl.
Omkring 0,04 mm.
Som eksempel kan jeg nævne at hvis man køber stempel til en cylinder i standard størrelse, nemlig 40 mm, så får man et stempel som er i størrelse 39,96 mm.
Hilsen Kim.
Omkring 0,04 mm.
Som eksempel kan jeg nævne at hvis man køber stempel til en cylinder i standard størrelse, nemlig 40 mm, så får man et stempel som er i størrelse 39,96 mm.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: cylinder tolerance
Okay super!
skal jeg måle i toppen af stemplet(over stempelringer)/cylinderen?
skal jeg måle i toppen af stemplet(over stempelringer)/cylinderen?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: cylinder tolerance
Det skal måles flere steder, med et to punkts mikrometer. Det er ikke noget du kan gøre med skydelæren.
Man kan få en cylinder måler, 35-70 mm til lidt under 1000 kr på ebay.
Man kan få en cylinder måler, 35-70 mm til lidt under 1000 kr på ebay.
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: cylinder tolerance
Reelt bør det være nok at måle ved stemplets skørt, og et godt skydelære kan skam klare sagen under de rette omstændigheder (kalibrering er en god ting). Men det kan ikke bruge til en cylinder.
Fattigmandstesten:
Affedt cylinder og stempel efter ringe osv. er afmonteret.
Læg cylinderen mod håndballen (ved tommelfingeren) med skørterneopad. Øverste pakflade skal slutte tæt mod håndballen!
Drop stemplet i cylinderen og lad det dale mod hånden.
Tager det 3sek eller mere, er tolerancen 9/10 tilfælde i orden.
Tager det ~7sek, anbefales forsigtig tilkørsel.
Tager det mere end 7-8sek, er tolerancen med stor sandsynlighed lige snæver nok, og cylinderen bør hones 1-2/100mm.
Det er lidt tricky, men det virker! Drej stemplet lidt, hvis det bare ryger gennem cylinderen.
4/100mm til 40-43mm støbejernscylinder
5/100mm til 43-48mm støbejernscylinder
+/- afhængigt af stumpernes kvalitet.
Typisk kan man blot dividere boringen med 10.000, så længe vi taler om knallertmotorer. Det er anderledes for alu/nikasil og for den sags skyld vandkølede motorer, men det er en anden snak.
Fattigmandstesten:
Affedt cylinder og stempel efter ringe osv. er afmonteret.
Læg cylinderen mod håndballen (ved tommelfingeren) med skørterneopad. Øverste pakflade skal slutte tæt mod håndballen!
Drop stemplet i cylinderen og lad det dale mod hånden.
Tager det 3sek eller mere, er tolerancen 9/10 tilfælde i orden.
Tager det ~7sek, anbefales forsigtig tilkørsel.
Tager det mere end 7-8sek, er tolerancen med stor sandsynlighed lige snæver nok, og cylinderen bør hones 1-2/100mm.
Det er lidt tricky, men det virker! Drej stemplet lidt, hvis det bare ryger gennem cylinderen.
4/100mm til 40-43mm støbejernscylinder
5/100mm til 43-48mm støbejernscylinder
+/- afhængigt af stumpernes kvalitet.
Typisk kan man blot dividere boringen med 10.000, så længe vi taler om knallertmotorer. Det er anderledes for alu/nikasil og for den sags skyld vandkølede motorer, men det er en anden snak.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: cylinder tolerance
hejsa... der fik du vist sat et nul for meget på hansen, fordi du mener jo 1/1000 af boringen således at 40 mm bliver til 4/100 mm - ellers en meget god vejledende regel for cylindere generalt...
og juhl - jeg har nævnt det før, men fortæller lige igen at jeg fortrækker stempler som er tyndgodset... i min ene racer med hjemmelavet jern 45 mm har jeg et stempel uden huller med kun en alm stempelring, stemplet er tyndgodset og vejer derfor ikke så meget, samt lav friktion pga. kun en stempelring... jeg har tidligere oplevet stempler som er så enormt tykgodset at de er så tunge at motoren bruger for meget af sin energi på at drive stemplet...
jeg har selv et ubrugt z1 43 sæt fra benny, det ser såment meget godt ud med alm tyndgodset 2 rings stempel - jeg mener han sælger dette stempel i løs vægt, det hedder " for yamaha use " og er en jævn kvalitet uden at koste ret meget... alternativt må du kikke hos de tunsætsforhandlere der findes
jeg så i din anden tråd at du ville bruge et stort topstykke ? det ville jeg ikke gøre fordi det ser dumt ud + at man nemt kan se at den er konstruktivt ændret... istedet skulle du vælge et alm fs1 topstykke og file det til således at det passer med din 43 mm cylinder ! topstykket kan enten være std. eller lettere planet - så kan du nemt lave den så omtalte squishkant med en rundfil... husk at du hellere må vælge et moderat kompressionsforhold end et der er til den høje side
hilsen olieklud
og juhl - jeg har nævnt det før, men fortæller lige igen at jeg fortrækker stempler som er tyndgodset... i min ene racer med hjemmelavet jern 45 mm har jeg et stempel uden huller med kun en alm stempelring, stemplet er tyndgodset og vejer derfor ikke så meget, samt lav friktion pga. kun en stempelring... jeg har tidligere oplevet stempler som er så enormt tykgodset at de er så tunge at motoren bruger for meget af sin energi på at drive stemplet...
jeg har selv et ubrugt z1 43 sæt fra benny, det ser såment meget godt ud med alm tyndgodset 2 rings stempel - jeg mener han sælger dette stempel i løs vægt, det hedder " for yamaha use " og er en jævn kvalitet uden at koste ret meget... alternativt må du kikke hos de tunsætsforhandlere der findes
jeg så i din anden tråd at du ville bruge et stort topstykke ? det ville jeg ikke gøre fordi det ser dumt ud + at man nemt kan se at den er konstruktivt ændret... istedet skulle du vælge et alm fs1 topstykke og file det til således at det passer med din 43 mm cylinder ! topstykket kan enten være std. eller lettere planet - så kan du nemt lave den så omtalte squishkant med en rundfil... husk at du hellere må vælge et moderat kompressionsforhold end et der er til den høje side
hilsen olieklud
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: cylinder tolerance
Tror ikke kompressions forholdet er gigantisk på monza toppen
At det ser dumt ud er en smagssag, i mine øjne ser det mere voksent ud end den bette fs1 top..
Har også en 43mm fs1 top, så måske jeg eksperimenterer lidt
Kan måle stemplet til 42.75 og cylinderen til 42.95-43.00 og der går ikke engang et sekund før stemplet ryger igennem så der skal et nyt stempel til
At det ser dumt ud er en smagssag, i mine øjne ser det mere voksent ud end den bette fs1 top..
Har også en 43mm fs1 top, så måske jeg eksperimenterer lidt
Kan måle stemplet til 42.75 og cylinderen til 42.95-43.00 og der går ikke engang et sekund før stemplet ryger igennem så der skal et nyt stempel til
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: cylinder tolerance
Det' dælme da retti', Claus. Del med 10.000 og gang med 10, høhø!
25/100mm er alligevel i overkanten!
"Tro" påvirker ikke kompressionsforhold. Men man kan fastslå det med pipette/1ml sprøjte og sprit, sådan nogenlunde.
Uden squishband@57,65ccm: 5,8-6,4ml (11:1 - 10:1)
Med squishband: squishbredde max ~4mm, 4,8-5,5ml (13:1 - 11,5:1)
Nu går jeg ud fra, motoren ikke skal peppes helt vildt med omdrejninger, så ovenstående er langt fra farligt... medmindre målet bliver max ydelse ved 8.500rpm (10.000rpm max) eller derover.
Sådan kort fortalt:
Tilstrækkeligt lavt kompressionsforhold og ditto bredt squishband = tændingsbanken.
Tilstrækkeligt højt kompressionsforhold og intet squishband = detonation.
Og det ene kan medføre det andet, men fælles facit er en død motor.
Tændingsbanken: Forekommer før stemplet er i top, f.eks. fordi gasserne selvantændes i kompressionsfasen.
Detonation: Forekommer efter stemplet har været i top, f.eks. fordi gasserne nærmest udstødningsporten selvantændes og således danner en sekundær flammefront, som brænder uafhængigt af flammefronten fra tændrøret.
Der er forskel på de to!
Op på køkkenvægten med stemplet:
Hvis det inkl. ringe, krydspind og clips vejer det samme som et org. 40mm, er det fint. Vejer det lidt mindre, er det også ok. Er det væsentligt tungere (3-4g eller mere) vil motoren få en hårdere lyd og vibrere mere ved bestemte omdrejningstal. Gasresponsen vil også virke sløvere. Det behøver ikke være noget negativt - man skal blot være klar over, dét er årsagen og ikke noget farligt.
Er det lettere, er konsekvenserne de samme, omend gasresponsen påvirkes positivt.
Kreidleren er et udmærket eksempel:
Std. Mahle-stempel: 94-95g
Nul vibrationer.
44mm Meteor i fuld længde: 100-102g
Masser af vibrationer, hård lyd.
44mm Meteor med 4mm kortere skørter (ellers støder det på krumtaphuset!): 95-98g
Vibrationer begrænset, hård lyd.
44mm KT-stempel i fuld længde: 95g (så vidt jeg husker)
Ingen vibrationer, ingen hård lyd.
44mm KT-stempel, kort: 91-93g
Vibrationer begrænset, hård lyd omend mindre end med Meteor.
Det er lidt løse tal med KT-stemplet, men vægtens 'retning' er den væsentlige detalje. Vægten skal så at sige være "rigtig", altså en bestemt værdi. Lettere er fint, men ikke nødvendigvis bedre. Tungere påvirker mest, men den øgede vægt kan være en nødvendig konsekvens af, man øger diameteren.
En etcylindret motor er kun i balance ved bestemte omdrejningstal. For Kreidlerens vedkommende plejer det at være mellem 7-9.000rpm og igen ved 12-14.000rpm med 40mm boring. 9.500-11.500rpm har det med at synge og buldre en smule, og det forstærkes af, motoren ikke hænger i gummi eller tilsvarende.
25/100mm er alligevel i overkanten!
"Tro" påvirker ikke kompressionsforhold. Men man kan fastslå det med pipette/1ml sprøjte og sprit, sådan nogenlunde.
Uden squishband@57,65ccm: 5,8-6,4ml (11:1 - 10:1)
Med squishband: squishbredde max ~4mm, 4,8-5,5ml (13:1 - 11,5:1)
Nu går jeg ud fra, motoren ikke skal peppes helt vildt med omdrejninger, så ovenstående er langt fra farligt... medmindre målet bliver max ydelse ved 8.500rpm (10.000rpm max) eller derover.
Sådan kort fortalt:
Tilstrækkeligt lavt kompressionsforhold og ditto bredt squishband = tændingsbanken.
Tilstrækkeligt højt kompressionsforhold og intet squishband = detonation.
Og det ene kan medføre det andet, men fælles facit er en død motor.
Tændingsbanken: Forekommer før stemplet er i top, f.eks. fordi gasserne selvantændes i kompressionsfasen.
Detonation: Forekommer efter stemplet har været i top, f.eks. fordi gasserne nærmest udstødningsporten selvantændes og således danner en sekundær flammefront, som brænder uafhængigt af flammefronten fra tændrøret.
Der er forskel på de to!
Op på køkkenvægten med stemplet:
Hvis det inkl. ringe, krydspind og clips vejer det samme som et org. 40mm, er det fint. Vejer det lidt mindre, er det også ok. Er det væsentligt tungere (3-4g eller mere) vil motoren få en hårdere lyd og vibrere mere ved bestemte omdrejningstal. Gasresponsen vil også virke sløvere. Det behøver ikke være noget negativt - man skal blot være klar over, dét er årsagen og ikke noget farligt.
Er det lettere, er konsekvenserne de samme, omend gasresponsen påvirkes positivt.
Kreidleren er et udmærket eksempel:
Std. Mahle-stempel: 94-95g
Nul vibrationer.
44mm Meteor i fuld længde: 100-102g
Masser af vibrationer, hård lyd.
44mm Meteor med 4mm kortere skørter (ellers støder det på krumtaphuset!): 95-98g
Vibrationer begrænset, hård lyd.
44mm KT-stempel i fuld længde: 95g (så vidt jeg husker)
Ingen vibrationer, ingen hård lyd.
44mm KT-stempel, kort: 91-93g
Vibrationer begrænset, hård lyd omend mindre end med Meteor.
Det er lidt løse tal med KT-stemplet, men vægtens 'retning' er den væsentlige detalje. Vægten skal så at sige være "rigtig", altså en bestemt værdi. Lettere er fint, men ikke nødvendigvis bedre. Tungere påvirker mest, men den øgede vægt kan være en nødvendig konsekvens af, man øger diameteren.
En etcylindret motor er kun i balance ved bestemte omdrejningstal. For Kreidlerens vedkommende plejer det at være mellem 7-9.000rpm og igen ved 12-14.000rpm med 40mm boring. 9.500-11.500rpm har det med at synge og buldre en smule, og det forstærkes af, motoren ikke hænger i gummi eller tilsvarende.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: cylinder tolerance
Stemplet skal måles ca. 10 mm over underkantet af skørtet, og som Carsten skriver, så skal det måles med mikrometerskrue.juhl-drengen skrev:skal jeg måle i toppen af stemplet(over stempelringer)/cylinderen?
Cylinderen kan måles med en 3-punktsmikrometerskrue, alternativt et spærmål.
Ellers brug kreidlerhansens fattigmandsudgave
/Claus
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: cylinder tolerance
hvilken den også fejlerEllers brug kreidlerhansens fattigmandsudgave
Nå men har en fornuftig cylinder, skal vist lige have en samlet motor før jeg tænker mere over stempel
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY