Yamaha k1 79'er

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Hej

Så fik jeg jeg købt en Yamaha k1 fra 79, der kører osv.
Et af de problemer der er, er koblingen... den kan ikke trækkes helt i bund.. det skyldes at koblingsdækslet kun sidder med 3 bolte, og den ene af de tre, er gevindet i hullet helt ødelagt, er der noget forslag til hvordan det skal laves?
Vedhæftede filer
Yamaha, 5. april 09 003.jpg
Yamaha, 5. april 09 003.jpg (83.48 KiB) Vist 8642 gange
Yamaha, 5. april 09 005.jpg
Yamaha, 5. april 09 005.jpg (71.97 KiB) Vist 8643 gange
Yamaha, 5. april 09 006.jpg
Yamaha, 5. april 09 006.jpg (93.34 KiB) Vist 8643 gange
Yamaha, 5. april 09 016.jpg
Yamaha, 5. april 09 016.jpg (107.75 KiB) Vist 8644 gange
Senest rettet af Sigurd søn 5. apr 2009 21:59, rettet i alt 1 gang.
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af strynboen »

ja du tager en rauplug og hamre ind,,og så en selvskærende møbelskrue i,,


nej det var for sj ov..der findes nogle reparations gevind som sættes i hullet,,der skal skæres et overstørelse gevindhul,,men alle mekanikere har det,,helicoil..hedder det,,så du køre bare ind på det nærmeste værksted,,og får det rep,,,
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Ok, jeg lægger lige et billede af det.

I kan også se denne film med den. Mens den kører trækker jeg og slipper koblingen det rykker hele skjoldet.. Se den hør den og elsk den... Men lyden er ikke rigtig.. det er jo digitalkamera.

http://www.youtube.com/watch?v=se_6MDZrY-0
Vedhæftede filer
Her ses den møtrik der sidder løst.<br />Jeg har skruet lidt på kabelinstillingen, så de er blevet lidt bedre..<br />Og så er motor nr. * 381-265791 *<br />Mens stel nr. 381-265791 wya-s<br />Er det original motoren?
Her ses den møtrik der sidder løst.
Jeg har skruet lidt på kabelinstillingen, så de er blevet lidt bedre..
Og så er motor nr. * 381-265791 *
Mens stel nr. 381-265791 wya-s
Er det original motoren?
Yamaha, 5. april 09 018red.jpg (62.04 KiB) Vist 8647 gange
Senest rettet af Sigurd søn 5. apr 2009 22:24, rettet i alt 1 gang.
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Henrik Fs1 »

Ja, det er samme motor og stel nummer.. :D :D :D :D Grunden til du ikke kan trække koblingen helt ind, er nok for sneglen er justeret såp langt op, kablet trækker i sneglen og ikke løfter.. :shock: :shock: :) :)
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af MatField »

Tillykke med din nye Yamaha! :D

Super fed lakkering den har :D
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Kim B S »

Hej Sigurd.
Ellers en rigtig flot Yamaha du har fået. :wink: Og motornummeret er som det skal være til en 79er. :wink: Med hensyn til koblingen skal du selvfølgelig have reparreret det gevind der ikke er i orden, og der efter skal du skruge kablet lidt ned igen, og i stedet skal du justere sneglen et stykke ind, og få monteret den gummiprop som skal sidde forand sneglen, så der ikke kan komme skidt ind og ødelægge sneglen. :lol: Så skulle det gerne virke efter hensigten. :wink: :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Gummi dutten er der jeg har bare løftet den lidt op så man kan se det.

hvad er den runde ting midt på skjoldet der kører ind når man trækker koblingen...

Når den er slukket og jeg triller lidt, trækker koblingen, går i første og holder koblingen kan jeg godt mærke modstand i gearet.. altså koblingen kommer ikke helt i bund.. så det er bare skjoldet, der skal sidde ordentligt og så kan jeg indstille sneglen og kabel-længten der efter... Jeg har læst, at nogle fylder med aluminiums spartel (eller sådan noget) varmer med en bundsenbrænder og skruer møtrikken i det? så bliver der lavet et helt nyt gevind??

viewtopic.php?f=4&t=745

Link rettet af admin
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Jesper C
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: man 8. dec 2008 17:17
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Jesper C »

Hej Sigurd

Jeg kan høre din Yamaha græder fordi den har så mange ødelagte gevind... :wink: spøg til side.. jeg syntes du skulle få fat i et gevind repsæt hvor man (mener at huske) bore op til 6,3mm og drejer nyt gevind og sætter en rustfri stål fjeder i der er stærkere end det originale gevind. pris ca 500kr men så er der også til mere end 1 motor. med hensyn til den øverste bolt med dårligt gevind kan du sætte en lang gennemgående i og sætte en møtrik på... men fusk er det :wink:
Mvh
Jesper C
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Mener du den øverste, ved luftfilteret? Der skal jeg bare finde en motorbolt...

Men er der ikke nogen der ved noget om det med Aluspartel? Hvor kan man købe sådan nogle sæt?
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af nielsfup »

// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af dexta »

Fin yamaha du har dig der ! :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af strynboen »

hej de der fra taivansen er gode nok ,,men lige til de der gevinder er helicoil det bedste,,det støberi med tin er heller ikke optimalt lige der,,det er bedre på forgaffel ben og andre steder,,hvor man kan bore godt op.og skære et stort groft gevind og støbe i..jeg ville ikke købe sådan et sæt,,det er alt for dyrt,,og lidt svært at bruge,,,jeg ville køre på et værksted og få det lavet,,det tager kun en halv time og matrialer for en 50 er
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af strynboen »

hov foresten den er super fin din yamaha,,,den skal nok blive god når du lige får
småtingene ordnet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Hvad skal mekanikeren da lave? Skal det bores ud og så skal der laves nyt gevind eller kan man beholde samme "kaliber"?
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af strynboen »

ja han skære et større gevind og skruer en stål spiral i som har 6mm gevind indvendig..så du skal bruge den samme skrue igen,,det virker super..men det er for dyrt ay købe hele sættet ,for nogle få gevind
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Men er det ikke synd at bore i de originale dele? Jeg tænkte på om man ikke bare kunne rense hullet med trykluft, for derefter at proppe noget af det alu spartel der skulle varmes op til 400 grader celsius, og så proppe en ny bolt i til masse er stiv. Så kan man skrue den ud igen... og wupti så er der nyt gevind. Kan man gøre det.. Eller skal det også bores ud når man bruger denne metode.. Findes den overhovedet?


Jeg er bange for at ham jeg har købt den af, ikke har renoveret den for 12.000 i original dele, men 1.200 i t-hansen crap... Det fandeme meget lort der på den... Så det bliver nok til et besøg hos benny...

Omdr. tælleren virker ikke... Kan man købe nogen der virker og kan klare mosten?

Der er ikke nogen der har en ekstra simmiring liggende som jeg kan købe... Det er sneglen der sidder midt i koblingsdækslet ik? for der mangler en eller anden prop på den... er det ikke en simmiring?
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Henrik Fs1 »

Wurth´ har lavet verdens bedste opfindelse til Yamaha fs1éns problem nemlig at gevinden går i stykker.. Så de har så lavet en gevind bøsning, der tåler at blive brugt, da når den først er sat i har man stål gevind i alu, og det virker bare.. Der er nok en 20 stykker, ialt i mine Yamahaér og ingen er gået istykker.. :D :D :D :D Hvor bor du henne, så kan du komme forbi og få lavet de gevind, mod du betaler for bøsningen.. :D :D :D Mener det er omkring en 10ér pr styk, men e er guld værd!!! :D :D :D
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Det er ikke så godt... jeg bor jo i nordsjælland.. Hillerød.. men hvor kan jeg købe dem?

Kan dette sæt bruges?
http://www.wuerth.dk/produktinfo/ImageT ... getype=tdb

Det kunne også være denne... det er da 5 mm
http://www.wuerth.dk/produktinfo/Produc ... &request=0
ps. er det koblingsneglen der sidder nederst på billede 5?
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Sigurd »

Jeg overvejer en kompressor, men hvilke specifikationer skal den have til alm. brug... Male lidt. bruges til lufttryk værktøj osv... men er 2 hk og 160 liter i minuttet og max 8 bar nok? eller er det bedre med 2 hk 192 liter i minuttet og max tryk på 10 bar? prisforskel er på ca. 2500. den lille koster 1150 kr... den større 3595 kr.

Hvor sidder sneglen? er det den der sidder midt på koblings dækslet?
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Yamaha k1 79'er

Indlæg af Thomas P. »

Sigurd skrev:Jeg overvejer en kompressor, men hvilke specifikationer skal den have til alm. brug... Male lidt. bruges til lufttryk værktøj osv... men er 2 hk og 160 liter i minuttet og max 8 bar nok? eller er det bedre med 2 hk 192 liter i minuttet og max tryk på 10 bar? prisforskel er på ca. 2500. den lille koster 1150 kr... den større 3595 kr.

Hvor sidder sneglen? er det den der sidder midt på koblings dækslet?
Jep, koblingssneglen er den som sidder midt i skjoldet som koblingskablet sidder i :wink:
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."