Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 FS1
Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 FS1
Jeg har de seneste par dage gået i værkstedet, og gjort de sidste
småting færdig på min gamle årgang 1969.
Den er ved at være færdig nu, og så må det være tid til at vise
den frem.
Maskinen står næsten original, dog med de usikkerheder der kan
være omkring sliddele (dæk og kabler)
Den har levet det meste af sit liv i det land, hvor den i sin tid kom
til verden (Japan) men fik ny ejer i foråret 2010, og måtte derfor flytte
helt om på den anden side af jordkloden.
Der er skiftet nogle få dele på den, primært skruer der var ødelagt
i kærven, og et knækket choker greb.
Bagskærmen er tydeligvis blevet malet på et tidspunkt, grundet omfattende
overflade rust.
Jeg har ikke tænkt mig at renovere den, da den i min optik dermed
mister sin unikke orginalitet, og dermed også lidt af sin sjæl.
1969-modellen har nogle karakteristika, som kun optræder på netop
denne årgang.
1. Tre skruers koblingsskjold
2. Gummiafdækning for kaburatoren uden rille til spiralfjeder
3. En lidt anden udformning af forreste ankerplade over hul for bremsenøgle.
Den Japanske brochure for 1972-modellen lover 96 km/t ud af lige landevej.
Det er muligt at det passer når man sætter en 60 kg’s Japaner på nakken af
dyret, men når man sætter 110 kg Dansk smed på nakken af den, ja så kommer
den ikke meget over 75 km/t.
Er bakken imidlertid lang og stejl nok, har jeg haft speedometret til at vise 101 km/t
Nu skal det retfærdigvis nævnes, at den fra fabrikkens side kører med et 15-tands
fortandhjul.
Jeg mener dog, at det med fordel kan skiftes ud med et 13-tands, for ad den vej at
komme lidt højere op i omdrejninger, og dermed også lidt højere op på moment kurven.
En 1969 FS1 adskiller sig ikke i det væsentlige fra en Dansk 1972 FS1, den har dog en
5-trins gearkasse, oplagt udstødning med kort konus og olieblande anlæg, ellers er de
mere eller mindre ens.
småting færdig på min gamle årgang 1969.
Den er ved at være færdig nu, og så må det være tid til at vise
den frem.
Maskinen står næsten original, dog med de usikkerheder der kan
være omkring sliddele (dæk og kabler)
Den har levet det meste af sit liv i det land, hvor den i sin tid kom
til verden (Japan) men fik ny ejer i foråret 2010, og måtte derfor flytte
helt om på den anden side af jordkloden.
Der er skiftet nogle få dele på den, primært skruer der var ødelagt
i kærven, og et knækket choker greb.
Bagskærmen er tydeligvis blevet malet på et tidspunkt, grundet omfattende
overflade rust.
Jeg har ikke tænkt mig at renovere den, da den i min optik dermed
mister sin unikke orginalitet, og dermed også lidt af sin sjæl.
1969-modellen har nogle karakteristika, som kun optræder på netop
denne årgang.
1. Tre skruers koblingsskjold
2. Gummiafdækning for kaburatoren uden rille til spiralfjeder
3. En lidt anden udformning af forreste ankerplade over hul for bremsenøgle.
Den Japanske brochure for 1972-modellen lover 96 km/t ud af lige landevej.
Det er muligt at det passer når man sætter en 60 kg’s Japaner på nakken af
dyret, men når man sætter 110 kg Dansk smed på nakken af den, ja så kommer
den ikke meget over 75 km/t.
Er bakken imidlertid lang og stejl nok, har jeg haft speedometret til at vise 101 km/t
Nu skal det retfærdigvis nævnes, at den fra fabrikkens side kører med et 15-tands
fortandhjul.
Jeg mener dog, at det med fordel kan skiftes ud med et 13-tands, for ad den vej at
komme lidt højere op i omdrejninger, og dermed også lidt højere op på moment kurven.
En 1969 FS1 adskiller sig ikke i det væsentlige fra en Dansk 1972 FS1, den har dog en
5-trins gearkasse, oplagt udstødning med kort konus og olieblande anlæg, ellers er de
mere eller mindre ens.
- Vedhæftede filer
-
- DSCN0672.jpg (127.79 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0673.jpg (161.53 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0674.jpg (129.13 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0677.jpg (144.49 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0678.jpg (172.03 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0679.jpg (164.13 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0680.jpg (165 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0681.jpg (145.8 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0683.jpg (166.42 KiB) Vist 5482 gange
-
- Automatisk udluftning fra batteriet :o)
- DSCN0685.jpg (114.4 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0685.jpg (114.4 KiB) Vist 5482 gange
-
- DSCN0687.jpg (148.09 KiB) Vist 5482 gange
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
alt for lækker patina!!!
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Hej Poul Erik
Rigtigt rart at se en af dine Yamaha`r,,, også endda en fin 1969 Patina ,,, har du fået den lært at forstå dansk og den blev ikke alt for søsyg på vej hjem til DK ,,,
Super maskine du har fået hjem der ,,,,
Rigtigt rart at se en af dine Yamaha`r,,, også endda en fin 1969 Patina ,,, har du fået den lært at forstå dansk og den blev ikke alt for søsyg på vej hjem til DK ,,,
Super maskine du har fået hjem der ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Ja den taler allerede med Århusiansk dialektYamaha FS1 50SS skrev:Hej
Rigtigt rart at se en af dine Yamaha`r,,, også endda en fin 1969 Patina ,,, har du fået den lært at forstå dansk ,,,
Super maskine du har fået hjem der ,,,,
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
sailor skrev:Ja den taler allerede med Århusiansk dialektYamaha FS1 50SS skrev:Hej
Rigtigt rart at se en af dine Yamaha`r,,, også endda en fin 1969 Patina ,,, har du fået den lært at forstå dansk ,,,
Super maskine du har fået hjem der ,,,,
Super
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
hej poul erik den ser bare godt du og kan godt forstå at du ikke vil renovere den og lade den beholde sin sjæl mvh René
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
nu står der fs1 på cylinderen, vil det så sige det er en 43 mm cylinder?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Jeg har ikke haft den åbnet, men jeg formoder at det er en 40 mm.roberthandvask skrev:nu står der fs1 på cylinderen, vil det så sige det er en 43 mm cylinder?
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
96 km/t med 15 tand med 40 mm cylinder. rimlig stor udstødningsport
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Hej Poul Erik.
Det var dog en fantastisk lækker FS1 du der har fået fat i.
Som Poul Erik skriver var FS1-cylinderen 40 mm i diameter fra ny. Så hvis du har set nogen med større diameter, er det fordi de har været boret op. Det er der jo nok mange der er efterhånden.
Hilsen Kim.
Det var dog en fantastisk lækker FS1 du der har fået fat i.
Hej roberthandvask.roberthandvask skrev:nu står der fs1 på cylinderen, vil det så sige det er en 43 mm cylinder?
Som Poul Erik skriver var FS1-cylinderen 40 mm i diameter fra ny. Så hvis du har set nogen med større diameter, er det fordi de har været boret op. Det er der jo nok mange der er efterhånden.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Lækker maskine, efter min mening den flotteste Yamaha model og så står den som den skal med tidens tand
Er den med de magiske 5 gear?
//Nabo Jan
Er den med de magiske 5 gear?
//Nabo Jan
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Pyyh... Hvad skal man sige Jeg har jo set den i virkeligheden og det med "lækker patina" er HELT rigtigt
Og så pyt med at en lille japaner har pletlakeret lidt med pensel og næsten rigtige farver - det hedder vedligehold og er kun en ekstra charme
Erik
Ps. Kom der liv i blinklysene
Og så pyt med at en lille japaner har pletlakeret lidt med pensel og næsten rigtige farver - det hedder vedligehold og er kun en ekstra charme
Erik
Ps. Kom der liv i blinklysene
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Jo den har ganske rigtig 5-gear ...Nabo Jan skrev:Lækker maskine, efter min mening den flotteste Yamaha model og så står den som den skal med tidens tand
Er den med de magiske 5 gear?
//Nabo Jan
man bestiller ikke andet end at skifte gear når man kører med så mange gear
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Nej - det gjorde der desværre ikke.FS1originalen skrev:Pyyh... Hvad skal man sige Jeg har jo set den i virkeligheden og det med "lækker patina" er HELT rigtigt
Og så pyt med at en lille japaner har pletlakeret lidt med pensel og næsten rigtige farver - det hedder vedligehold og er kun en ekstra charme
Erik
Ps. Kom der liv i blinklysene
Jeg bliver nok nød til at skifte blinkrelæet igen, eller også spørge
Niels Fup om han har den magiske løsning på problemet
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
waaaaaau............. den er lækker.
Et flot japansk fund, tillykke.
Et flot japansk fund, tillykke.
Mvh
Jesmo71
Yamaha YB100 deluxe (Adskilt m. match)
yamaha DX 78 (Sønnens der er renoveret)[/i]
Jesmo71
Yamaha YB100 deluxe (Adskilt m. match)
yamaha DX 78 (Sønnens der er renoveret)[/i]
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Wauv !!! Hvad hed han japaneren der plet malede ? Så kan man tale om ( Malet in Japan )jesmo71 skrev:waaaaaau............. den er lækker.
Et flot japansk fund, tillykke.
eller ??
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Skønt at se en rigtig årgang 1969 og fin iagttagelse med de 3 forskelle. Mon ikke der har været påtænkt en smørenippel til bremsenøglen ? De 3 skruer i koblingsdækslet burde vel også være nok m.h.p. belastningen fra sneglen ? Hvad med motornr. må man spørge om hvad de de 3 cifre efter "FS1" er ? Hvor store er pærerne i blinklysene, for det er vel den indstøbte kondensator i relæ'et, der er læk ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Hej Poul-Erik A (navnebror )Poul-Erik A. skrev:Skønt at se en rigtig årgang 1969 og fin iagttagelse med de 3 forskelle. Mon ikke der har været påtænkt en smørenippel til bremsenøglen ? De 3 skruer i koblingsdækslet burde vel også være nok m.h.p. belastningen fra sneglen ? Hvad med motornr. må man spørge om hvad de de 3 cifre efter "FS1" er ? Hvor store er pærerne i blinklysene, for det er vel den indstøbte kondensator i relæ'et, der er læk ?
Jeg har checket at alle pærerne er på 8W - som de skal være .
Du kan imidlertid have ret i, at det er kondensatoren i blinkrelæet der bøvler.
Det finder jeg ud af i morgen, når jeg har rodet lidt med relæet.
Tre skruer i koblingsdækslet er rigeligt i forhold til at fordele trykket fra sneglen.
Hvorfor man er begyndt med 4-skrue dæksler ved jeg ikke, men det kan være for
at få den forreste del af koblingsdækslet til at slutte tæt imod blokken, og dermed
undgå at opkørt vand fra vejen trænger ind til tændingsanlægget.
Der er ikke hugget noget nummer i blokken efter "FS1"
Jeg kender ikke historien bag dette fænomen, men jeg har hørt at det er helt
almindeligt for de helt tidlige FS1'ere. Til gengæld er der et almindeligt stel nummer
startende med "FS1xxxx"
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Ualmindeligt lækkert fund !
Den ville jeg bare gerne have fingre i !! havde faktisk fornøjelsen af at prøve en mage til (dog rød/hvid) i efteråret i Belgien.
Der er faktisk mange små detaljer som er anderledes, ganske som P E fortalte for et par år siden da jeg opbyggede min "look-alike" 69'er (72)
Sådan en sag der må ALDRIG adskilles og restaureres medmindre den er fuldstændig hærget og rusten eller lign. Den her er bare rigtig fin og bør kun have alm. vedligeholdelse, naturligvis KUN med originale dele.
Den ville jeg bare gerne have fingre i !! havde faktisk fornøjelsen af at prøve en mage til (dog rød/hvid) i efteråret i Belgien.
Der er faktisk mange små detaljer som er anderledes, ganske som P E fortalte for et par år siden da jeg opbyggede min "look-alike" 69'er (72)
Sådan en sag der må ALDRIG adskilles og restaureres medmindre den er fuldstændig hærget og rusten eller lign. Den her er bare rigtig fin og bør kun have alm. vedligeholdelse, naturligvis KUN med originale dele.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Alle ved hvordan en 1974 FS1 ser ud, så her er en 1969 F
Hej PE.
Jeg giver dig fuldstændig ret!
Sådan en skal have lov til at fortsætte med patina
Mvh Per.
Jeg giver dig fuldstændig ret!
Sådan en skal have lov til at fortsætte med patina
Mvh Per.
Mvh Per.